Scott väljer friheten

Scott har aldrig haft ambitionen att bli störst. De har valt bort volymerna som finns inom racing och insteg för att istället satsa på friåkning och toppturer. De två områden där deras passion finns.

Scott väljer friheten

Jag känner mig verkligen helt ute. Vi är ett 20-tal journalister på plats i St Anton för att få information om och testa Scotts skidor och pjäxor för nästa vinter. Innan vi ska välja skidor ska vi välja om vi vill en hänga med en guide på toppturer eller en annan guide för friåkning i närheten av liftarna. Jag väljer den liftnära åkningen och får bara sällskap av fyra andra. Resten väljer topptur och jag inser att toppturer är betydligt större och hetare än vad jag trott.

– Friåkning är utan tvekan det största segmentet för oss men toppturer är det som växer snabbast, säger Reto Aeschbacher som är marknadschef på Scott. Utrustningen har blivit extremt mycket lättare och bättre på bara några år vilket gör att allt fler inser hur enkelt det är att ta sig till helt nya åk en bit bort från liftarna.

Det som har hänt är att produktutvecklarna har ändrat fokus. Från att tidigare ha lagt all kraft på att få utrustningen att prestera maximalt vid själva skidbestigningen till att idag titta minst lika mycket på hur produkterna beter sig vid åkningen nerför berget.

Till nästa år kommer det uppdaterade versioner av både Scotts skidor och pjäxor men mest intressant är deras två samarbeten med Alpride och Fritschi.

Alpride är en helt ny lavinairbag utvecklad av Marc-Antoine Schaer. Grejen med Alpride är att den är extremt lätt och att den använder standardiserade gaspatroner som är godkända att flyga med. Tekniken som används är densamma som finns på flytvästar och därmed finns det redan gaspatroner på marknaden vilket gör att priset på hela systemet minskar.

Alpride använder dubbla patroner – en med koldioxid och en med argon. Koldioxiden är komprimerad vilket gör att den ger en större volym och argon finns med för att den snabbar upp själva uppblåsningen. Kudden är på 150 liter och uppblåsningen går på tre sekunder. Byte av patroner sker utan verktyg och i princip kan åkaren vara reda att åka vidare på under tio minuter efter det att air bagen har lösts ut. 

Samarbetet med Fritschi har resulterat i den bindningen Diamir Vipec. Den väger under halvkilot styck och är ett resultat av fyra års utveckling där målen var att öka stabiliteten, minska vikten och förbättra säkerheten. De journalister som redan hade fattat grejen med toppturer var lyriska över bindningen men jag kan bara säga att det är ett imponerande ingenjörsarbete.

På pjäxsidan har Scott två modeller för skidbestigning. Cosmos II (Celeste för kvinnor) är en fyrspännespjäxa för dem som framförallt lägger vikt på prestanda vid utförsåkningen. För dem som vill ha minimal vikt för att göra själva bestigningen lättare heter modellen Orbit II. Den modellen har bara två spännen men det nedre spännet kan ställas i två lägen för antingen rörlighet eller stabilitet.

– Vi tar våra pjäxor på största möjliga allvar, säger Hervé Maneint som är produktvecklare för både Scotts skidor och pjäxor. För toppturer är det alltid en avvägning mellan rörelse och stabilitet och anledningen till att vi köpte Garmont var att det var de pjäxorna vi själva använde. De hade kommit längst med just den avvägningen och vi ska se till att fortsätta ligga i täten.

Några saker som har hänt sedan Scott tog över är att produktionen av innerskona flyttats till Montebelluna i Italien för att höja kvaliteten, att innerskorna försetts med vattentätt membran och att kilen i botten av skalet klätts med ull för att både öka värmen och öka friktionen så att innerskon inte glider omkring. 

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!