Foto: Burton/Jerry of the Day @ Instagram

Artiklar

Möt mannen bakom succékontot Jerry of the day

Inte många känner till Colton Hardy. Desto fler känner till hans Instagram-konto "Jerry of the day". Utan tvekan ett av de bästa kontona på sociala medier.

Text: Peter Nilsson • 2021-01-06 Uppdaterad 2021-01-06

Varje dag publiceras bilder och videos på mer eller mindre dråpliga situationer hämtade från skidvärlden. Därefter sprids de likt vinden bland sociala medier och vänner och skidåkare taggar varandra i bilder och kommenterar i stil med: “det här är så du!”.

Colton Hardy är killen bakom instagram-kontot ‘Jerry of the Day’, men det som på ytan ser ut att vara hån och förlöjligande av skidåkning och dess entusiaster är snarare en hyllning till alla dem som älskar att stå på snö.
– Det jag har upptäckt är att alla kan samlas kring ‘Jerry of the Day’. Alla är en “Jerry” och alla gör dumma saker. Det var ett tag när jag startade då skidindustrin bara handlade om de sjukaste klippen, mest puder och proffs som skulle trumfa varandra. Nu har folk tagit ett steg tillbaka för att skratta åt det och det är riktigt bra, säger Colton i en intervju med Burton.com.

Han berättar även i intervjun att han inte har som mål att såra någon, och att det inte handlar om att vara taskig.
– Att inte såra någon är viktigt. Istället ska man omfamna hela grejen att “Jerry” handlar om att göra dumma grejer. Vi får alla dumma idéer då och då, inklusive jag själv, men jag är bara så glad att det är så många som är villiga att bjuda på sig själva och skickar in bidrag. 

Kärt barn har ofta många namn brukar det heta, och med “Jerry” är det ingen skillnad. Även om grundepitetet är “Jerry” finns det variationer så om Joeys, Gapers, Beaters, Barneys eller Kooks.

En “Jerry” står ofta ut i backen, antingen tack vare sina svårigheter att ta sig ner eller sin fullskaliga hybris vid eventuella hopp. Men medan de ofta ses som ett skämt spelar de en vital roll i skidåkningskulturen menar Colton. 

– För mig ligger storheten i att det finns så många olika sorter “jerrys”, säger Colton. Du har “Joey” som gör allt för att få den perfekta bilden och ignorera allt vad säkerhet heter. Du ser personer med en 3-metersrigg som tittar upp vid nacken och du tittar på det och tänker: det där är ett jättebra sätt att bryta nacken på. 

– Eller så har du “Full Send Jerry”, som egentligen existerar bland alla skidåkare, bra som dåliga. Det handlar ofta om episka krascher som tenderar att bli virala. Det är videos som du bara tittar på och frågar dig själv; vad tänkte du på där?!

Några fler Jerry-favoriter:

Liftwaffe – Åka Skidors guide genom lift-djungeln

Hur svårt kan det vara att åka ankarlift?

Trillar med sin RED-kamera värd 300 000 kronor


Text: Peter Nilsson • 2021-01-06
ArtiklarHumorIntervjuJerry of the DayVideo

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top