5fd92512ed071

Artiklar

Äntligen skidåkning på Kangchenjunga

Äntligen har Fredrik Ericsson och Jørgen Aamodt fått lägga sina första svängar på världens tredje högsta berg. Snart är det dags att gå mot toppen.

Text: Åka Skidor • 2008-10-20 Uppdaterad 2008-10-20

Tillbaka i baslägret igen efter en andra acklimatiseringstur på Kangchenjunga. Den här gången tog det oss bara åtta timmar, istället för fyra dagar, att avverka de dryga 1 000 höjdmetrarna upp till “The Hump” (läger 1) på 6 250 meter. Att vara bra acklimatiserad och ha en led att följa gör stor skillnad.

Vädret har i princip varit identiskt med förra veckan, sol på förmiddagen, moln och snöfall på eftermiddagen. En sak vi är nöjda med är att vi under förra turen markerade leden med bambupinnar. Med hjälp av dessa kunde vi nu enkelt finna vägen upp till läger 1 även fast det var snöfall och dålig sikt mer än halva vägen.

Äntligen skidåkning på Kangchenjunga

“The Great Shelf” är en stor och jämn yta på ca 7 200 meters höjd som fick sitt namn av första bestigarna p.g.a. att det är en fin och säker lägerplats. Där planerade vi att lägga vårat läger 2.

Vägen från “The Hump” till “The Great Shelf” går först ner 100 meter för att sedan gå upp något som vi kallar “Andra Glaciären”. Det är en brant snösluttning med mycket Crevasser och Seracer som korsar vår väg, väldigt lik “Första Glaciären” som går upp till “The Hump”.

På grund av att vi var lata och att det var lite för skönt i sovsäcken var vi trögstartade på morgonarna. Därför kom vi inte långt på berget innan vi vid lunchtid blev stoppade av snöfall och dålig sikt. Till vårt försvar åberopar jag att det faktiskt märks att vintern närmar sig och nätterna är kalla. Med den farten tog det tre dagar för oss att hitta vägen förbi isväggar och sprickor upp till 6 950 meter. Just under “The Great Shelf” hittade vi en fin rygg som vi slog läger på.

Det var fjärde dagen på berget och vinden blev allt starkare och starkare. Enligt vår väderprognos var det 90 km/h vind på 8000 meter. Alltså snäppet under för oss men det var ändå nog. Efter en stormig natt och när vinden inte mojnade på morgonen bestämde vi oss för att dra oss ner till baslägret.

Äntligen skidåkning på Kangchenjunga

Efter fyra dagars uppförsbacke var det äntligen dags för lite skidåkning. Det var en skön känsla att klicka i bindningarna igen efter en lång sommar och mycket fotarbete på denna resan. “Andra glaciären” som går ner från vårat läger är en fin sluttning för skidåkning. Den bjuder på allt från flacka traverser till 50 grader branta partier. Tyvärr var snön otäckt vindpackad och inge vidare att åka i. Men den fina omgivningen gör ändå att det är en speciell känsla att åka skidor på Kangchenjunga.

Ett glatt humör och god acklimatisering gör att vi nu känner oss redo för ett toppförsök. Så fort vi får en väderprognos som ger oss fyra fina dagar ger vi oss av mot toppen av Kangchenjunga.

Av: Fredrik Ericsson

Text: Åka Skidor • 2008-10-20
Artiklar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206