The kabinbana. Foto: Emrik Jansson

Åre

Gästkrönika: Kabinbanans osäkra framtid

Att riva kabinbanan skulle varken vara särskilt smart eller lönsamt. Det menar skidåkaren och Årebon Niklas Lundquist.

Text: Niklas Lundquist • 2022-10-18

De världsberömda kabeldragna spårvagnarna i San Francisco byggdes i slutet på 1800-talet och flera linjer är i drift än idag. De är tekniskt omoderna, hopplöst ineffektiva och dyra i drift. Köerna för att få åka med är ibland flera timmar långa. Kommer spårvagnarna att skrotas? Knappast. De är sedan länge integrerade i sinnebilden av staden San Francisco och dessutom kulturhistoriskt skyddade och kommer sannolikt aldrig att stängas ned. 

Eiffeltornet i Paris stod klart inför världsutställningen 1889. Tornet var redan när det restes en gammaldags och underhållskrävande konstruktion och är idag i det närmaste ett svart hål när det kommer till löpande underhåll i form av att skrapa rost och måla. Ursprungligen tänkt som en tillfällig konstruktion står det där än idag och har kommit att bli ett av världens mest kända landmärken och turistattraktioner. Rivning? Nope.


Läs mer om Åre:

Åka Skidor resguide: Åre


Kabinbanan i Åre byggdes 1976 efter att staten beslutat att den svenska fjällvärlden skulle göras tillgänglig för den breda allmänheten. Och skidåkarna kom i parti och minut. 

På senare år strömmar även turisterna till fjällen sommartid. Men idag anses kabinbanan vara omodern, sliten och dyr i drift. 

Kabinbanans nuvarande ägare, Skistar, har sedan de tog över ansvaret för drygt 20 år sedan önskat riva den. Och visst, som transport av skidåkare har kabinbanan passerat bäst före datum för länge sedan. 

Men kabinbanan, där den står majestätiskt utmed södra bergsryggen upp mot Skutan, är ett ikoniskt landmärke nära förknippat med skid- och fjällturism inte bara i Åre utan i hela Jämtland.

Utsikten från skutan. Svårslagen. Foto: Henrik Morkel

För en ort som Åre, eller en region som Jämtland, kan det vara svårt att mäta den ekonomiska aspekten av att ha en turistattraktion som över tid blivit så känd som kabinbanan. Att i förväg bestämma att ”nu ska vi skapa något som blir berömt och uppskattat” är i det närmaste omöjligt. 

Så, istället för att fokusera på att hitta argument för att riva kabinbanan borde man lägga energi på att hitta alternativ till ägande och drift för att bevara den. 

Lek till exempel med tanken att överlåta kabinbanan till regionen och drifta den inom ramen för länstrafikens verksamhet. Eller låt Åre Destination och det lokala näringslivet gemensamt ta över. 

För att riva en uppskattad turistattraktion, så välkänd och unik att den i sig själv lockar besökare, är knappast varken klokt eller lönsamt. 


Niklas Lundquist är skidåkare och Årebo som i 20 år har varit verksam inom skidturism i Sverige, Alperna och i Klippiga bergen, Kanada.

Krönikörens åsikt är skribentens och inte per automatik Åka Skidors.



Text: Niklas Lundquist • 2022-10-18
ArtiklarSverigeÅreåreskutangästkrönikaJämtlandkabinbanakabinbananKrönikaLiftLiftarSkistarSkutanSverige

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top