Nyheter och trendspaning på ISPO 2019
Färgglatt hos Peak Performance. Foto: Gabriella Edebo

Nyheter och trendspaning på ISPO 2019

Redaktionen begav sig till München för att spana in de senaste trenderna och nyaste nyheterna inför prylåret 2020. Här hittar du vår analys av hetsmässan.

ISPO bjöd på skavsår och ömma fötter i vanlig ordning både för utställare och besökare och Ivarssons (Art Director Tobias) klocka påstår att vi knatat ihop 14 637 steg på en dag. Ovanligt och nytt för i år var att utbytet av visitkort verkar ha minskat markant och att fler och fler märken väljer att lägga sina pengar på annat än gigantiska montrar.

16 hallar, mer än 2 900 utställare med allt från skidor, träningsmaskiner, tält och fräsiga kallingar till leverantörer och tillverkare av tyger och dragkedjor, gigantiska slipmaskiner och E-sport som satt och gameade i en av hallarna i utkanten av mässan.

Med andra ord igen chans att hinna med allt men vi gjorde ett tappert försök att på tre dagar se så mycket som möjligt av allt som är relevant inom skidåkarbranschen. Observera att många märken har valt att skippa att närvara på mässan av olika anledningar och därför inte är med i denna artikel och övrig rapportering från ISPO 2019. Nyheter från märken som inte var med, till exempel Salomon, Atomic, Armada, Haglöfs, Patagonia, Black Crows och Extrem, kommer du såklart att kunna läsa om framöver.

Trendspaning

"The Orangers" aka Blizzard. Foto: Gabriella Edebo

2020 års färg ser ut att bli riktigt apelsinorange. Det tog inte lång tid innan vi började se starka tendenser till att branschen tänkt i liknande banor och lagt till mer och mer orange i sina kollektioner, både på hårdvarusidan och för kläder.

Mässans populäraste ord var utan tvekan "sustainable" och "recycled", framförallt för klädtillverkare. Här har däremot skidproducenterna och hårdvara i allmänhet inte riktigt hängt med. Som tur är finns det några få företag som visar vägen framåt och försöker jaga på utvecklingen i en mer hållbar riktning. Till exempel träffade vi på de unga killarna som driver Lokatt och jobbar stenhårt med att ta fram en helt biobaserad hjälm som gick runt på mässan för att leta efter leverantörer som klarar av att leva upp till deras höga miljökrav och tillsammans kan jobba fram nya innovativa material.

I övrigt verkar hetsen att göra superlätta chargerskidor som dominerade för ett par år sedan ha mattats av lite och istället har fler fokuserat på att tweaka existerande modeller att prestera bättre och passa en bredare publik (med andra ord: mer lättåkt). Mest på skidfronten händer kring 100 millimeters midja och det är väldans skralt på nyheter eller förändringar för skidor med mer än 115-midja. K2 däremot har genomgått den kanske största makeovern och slängt ut hela Pinnacle-serien och ersatt den med nya skidor och pjäxor under namnet Mindbender.

K2 Mindbender. Foto: Gabriella Edebo

Goggles är nästa stora grej som plötsligt alla ska satsa på. Norrmännen på Sweet och Norrøna lanserar egna gogglar, och övriga goggle-producenter försöker toppa varandra med större synfält och bättre linser.

Sweet Protections nya Interstellar-goggles. Foto: Gabriella Edebo

Skitouring är ett segment som bara fortsätter att växa och fler och fler märken hoppar på trenden. Faction gör en ny turskida som ska vara lite mer rimligt prissatt och lättåkt än den nuvarande Prime-modellen. Blizzard gör om sina redan prisade Zero G-skidor som nu ska vara ännu bättre och ändrar den bredaste med midjemått på 108 till 105 istället. Peak Performance och Helly Hansen satsar på ett nytt tunnare och lättare ställ för att gå uppför med och pin-bindningarna bara fortsätter att bli bättre och lättare. ATK designar om tådelen på sin populära Raider och Freeraider så den ser mer ut som en "vanlig" tech-tådel och flyttar skistoppern till bakdelen. Marker gör en lättare Kingpin och G3 gör en skida med magneter i tip och tail för att de ska hålla ihop sig snyggt även utan skistraps om du kör med bindningar utan bromsar. Både G3 och Pomoca gör också en ny stighud som har både minskad vikt och volym.

Mycket folk och ännu mer prylar. Foto: Gabriella Edebo

Pistskidor fick generellt lite ansiktslyft för många märken som framförallt fokuserat på att ta fram lite bredare skidor för pistbruk.

En av mässans självklara favoriter även i år var Ingemar Stenmark som i egen hög person var på plats för att representera Spektrum och sina signaturgoggles.

I princip allt vi sett på mässan har vi delat med oss av via stories på Instagram, och det kan du fortsatt hitta som fastnålade inlägg i bion på @akaskidormag.

Fler nyheter och favoriter från ISPO kommer du kunna se både här på webben och i tidningen framöver.

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!