5fd924873f041

Artiklar

Coreupt – ännu ett nytt skidmärke

Coreupt är ett nytt, franskt, skidmärke för friåkning som lockat över några av branschens största åkarnamn. Och de, hör och häpna. lyssnar på sina åkare när de utvecklar sina skidor.

Text: Åka Skidor • 2008-07-31 Uppdaterad 2008-07-31

Nya, ”oberoende”, skidmärken har börjat ploppa upp som ogräs i sommarrabatten på senare år. Likheterna med snowboardboomen i mitten på 90-talet är slående och det ska bli intressant att se hur många av dessa som finns kvar om, säg, fem år. En kvalificerad gissning är: väldigt få.

En sak som många av de här märkena har gemensamt är ett evigt dravel om hur viktigt deras åkarteam är för utvecklingen av sina skidor. Ord som ”rider driven”, ”rider influenced” och ”created by riders for riders” haglar som spön i backen. Yada, yada, gäsp. Som om de stora bjässarna på marknaden inte skulle bry sig om vad deras åkare har för åsikter om skidorna? Det lustiga är att de allra flesta småmärken (med några få undantag) som är inriktade mot parksegmentet av frikningen kör med extremt standardiserade skidor som inte sticker ut från någonting som tillverkats tidigare. Coreupt är det senaste märket i den raden med en lineup av skidor som spänner från renodlade parkskidor till en storbergskida med föga imponerande 100 millimeter i midjan.

Bakom Coreupt ligger den franske ärkegalningen och superfriåkaren Guerlain Chicherit som knappast behöver någon närmare presentation. Det räcker att säga att han varit en av de bästa friåkarna på planeten sedan ett decennium. Med sig på märket är den franska superjibbern Candide Thovex och Richard Permin som vann King of Style i Stockholm i fjol höst.

» Coreupt.com

Coreupt - ännu ett nytt skidmärke

Jo men visst går det att raila med Coreupts skidor. Tänka sig.

Coreupt - ännu ett nytt skidmärke
Coreupt - ännu ett nytt skidmärke
Coreupt - ännu ett nytt skidmärke


Text: Åka Skidor • 2008-07-31
Artiklar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen