5fd924873f041
Coreupt – ännu ett nytt skidmärke
Coreupt är ett nytt, franskt, skidmärke för friåkning som lockat över några av branschens största åkarnamn. Och de, hör och häpna. lyssnar på sina åkare när de utvecklar sina skidor.
Nya, ”oberoende”, skidmärken har börjat ploppa upp som ogräs i sommarrabatten på senare år. Likheterna med snowboardboomen i mitten på 90-talet är slående och det ska bli intressant att se hur många av dessa som finns kvar om, säg, fem år. En kvalificerad gissning är: väldigt få.
En sak som många av de här märkena har gemensamt är ett evigt dravel om hur viktigt deras åkarteam är för utvecklingen av sina skidor. Ord som ”rider driven”, ”rider influenced” och ”created by riders for riders” haglar som spön i backen. Yada, yada, gäsp. Som om de stora bjässarna på marknaden inte skulle bry sig om vad deras åkare har för åsikter om skidorna? Det lustiga är att de allra flesta småmärken (med några få undantag) som är inriktade mot parksegmentet av frikningen kör med extremt standardiserade skidor som inte sticker ut från någonting som tillverkats tidigare. Coreupt är det senaste märket i den raden med en lineup av skidor som spänner från renodlade parkskidor till en storbergskida med föga imponerande 100 millimeter i midjan.
Bakom Coreupt ligger den franske ärkegalningen och superfriåkaren Guerlain Chicherit som knappast behöver någon närmare presentation. Det räcker att säga att han varit en av de bästa friåkarna på planeten sedan ett decennium. Med sig på märket är den franska superjibbern Candide Thovex och Richard Permin som vann King of Style i Stockholm i fjol höst.
Text: Åka Skidor • 2008-07-31
Artiklar