Vissa kallar det g-kraft, andra accelerationskraft. Emeli Alkell koncentrerar sig mest på tyngdlösheten mellan svängarna.

Prylguide

Skidtest 23/24: Bästa pistskidorna

Du brukar carva som om det inte fanns någon morgondag. Du gillar pist och älskar g-kraft. Gratulerar, årets pistskidor är så stört bra att det inte finns.

Text: Billy Söderin foto: Philip Alexandersson • 2023-12-18 Uppdaterad 2024-01-08


Testarna tackar

Det var väldigt fint pistat överlag, perfekt för carving, så vi vill tacka Skistars eminenta pistmaskinsförare. 

Vi hyrde vettigt boende via Airbnb. 

Tack till Vemdalen och ProSKI-Intro-dagarna och för att vi fick möjlighet att testa skidor.

Du trodde Hildings backe var en angelägenhet enbart för barnen. Tänk om. Tänk carving-himlen. Emeli Alkell njutförsåker.

Atomic Q9.8 Revoshock S 

Mått 134-84,5-118,8 mm
Längder 159, 166, 173, 181 cm
Radie 14,4 m @ 173 cm
Vikt 3283 gram
Pris 12 000 kronor inkl. X12 bindning

Som Atomic själva säger, Q9.8 är raceinspirerad, men konstruerad för upptäcktsfärder. Här finns racingarvet nära till hands, men samtidigt säger midjan något lite annat.

Det här är en pistracer som även funkar när det blir lite lösare eller moddigt. Den är snabb, lätt att manövrera och trygg i sväng.

Atomics grepp här var att ta tekniken från existerande Redster-modeller, inklusive Multi Radius Sidecut och deras Power Woodcore, samt Ultrawall sidoväggar.

Allt detta återfinns nu i en bredare skida, och det är faktiskt riktigt lyckat. En smal, mer renodlad pistracer blir lätt smal i användningsområdet.

Q9.8 fungerar istället väldigt bra på manchester, men är dessutom en himla skoj skida i spårad snö, samt lite slask eller nysnö.

Intressant nog tilltalade den väldigt brett i vår testpatrull med, allt från de yngsta till de äldsta. Ett gott betyg.



»Bra stabil skida med utmärkt kantgrepp.« Anders Edholm

+ Harmonisk, ger mycket tillbaka på väldigt liten insats.

— Inte så utmanande.

För vem Den allsidige helgåkaren som vill stajla och ha det gott.

För vad Pistcruising.

Blizzard Thunderbird R18 Limited

Mått 115,5-70-98 mm
Längder 170, 175,180, 185 cm
Radie 18 m @ 175 cm
Vikt 3 440 gram
Pris 9499 kronor

Blizzard hade tre ledord när Thunderbird utvecklades: åkglädje, kontroll och stabilitet.

I grunden finns deras Trueblend träkärna i poppel och bok, samt ett dämpningssystem de kallar Active Carbon Armor, vilket alltså är ett yttre skal i kolfiber. Överst ligger sedan ett lager titanal, längs hela skidans längd. Stora ord.

Med en radie på 18 meter är de också tänkta att verkligen kunna ta ut svängarna, bildligt som bokstavligt talat. Fungerar det då? Jo, att döma från patrullens vitsord är det en riktigt rolig, sportig och underhållande bekantskap.

Beröm utdelades för det progressiva flexet, och det faktum att Thunderbird går så lätt och fint in i sväng. Det här är en äkta cruisingskida för dig som helst inte lämnar manchestern.



»Oerhört fin svänginitiering.« Bernt Holmkvist

»En sann mixskida, förvandlas till ett spjut i höga farter.« Erik Färnlund

»Fantastisk skida. Otroligt stabil. En mycket positiv överraskning.« Anders Håkansson

+ Fröjd hela dagen, följsam och stabil.

— Kunde ha haft än kortare radie.

För vem Från den duktige medelåkaren, till gamla tävlingsrävar.

För vad Racecarving.

Elan Primetime 55 FX

Mått 121-69-102 mm
Längder 172 cm
Radie 15 m
Vikt 3110  gram
Pris 10 999 kronor inkl. bindning

Primetime-serien är Elans senaste tillskott vad det gäller verkligt avancerade pistskidor.

Man har gjort en djupdykning i all tillgänglig modern teknologi för att i mesta möjliga mån få till en raceinspirerad skida för en bredare publik.

Med ny design och kreativ konstruktion har Elans nästan klassiska Amphibio Profile lyfts till nya höjder. Dessutom har stor vikt lagts vid att använda miljövänliga material och tekniker. Resultatet är potenta, handbyggda lagg som ska kunna greppa snön, oavsett före i pisten.

Precision, kvickhet och kontroll utlovas, samtidigt som känslan ska vara både energisk och mjuk på samma gång.

Teståkarna var ense om att Primetime 55 mycket riktigt känns väldigt väl avstämda, och framför allt underhållande i kortare svängar. Med 15 meters radie är det väl också att förvänta.



»Jämn sväng och tryck genom hela skäret. Lätt att få med sig.« Moa Wärvik

»Bra skjuts, en trevlig slalomskida som tål rätt högt tryck.« Erik Färnlund

+ Fungerar fint i både kort och lång sväng.

— Låter lite ihålig och känns aningen luftig.

För vem Åkare som vill träna på carving.

För vad Fri carving i pist.

Dynastar Omeglass Master

Mått 122-68-104 mm
Längder 156, 162, 168, 173 cm
Radie 13 m @ 168 cm
Vikt 2250 gram
Pris 11 995 kronor ink.SPX14 bindning

Här börjar vi närma oss riktigt nära en ren raceskida. De är enligt Dynastar själva bara aningen mjukare än en World Cup-skida, vilket ska göra dem perfekta för hobbyracern.

Konstruktionen följer World Cup-teknologin, med tillägg av en modern skärning, samt väldigt kort radie. Tanken från fabriken i franska Sallanches är att de ska vara mångsidiga.

I kärnan finns därför Dynastars Hybrid Poplar-BI Directional-kärna, noga utvecklad för bästa möjliga flex. Utöver det, två lager titanal, som båda löper hela skidans längd.

Detta ska ge utmärkt stabilitet i sväng, och även bidra till vridstyvheten. I realiteten då? Jo, teståkarna var tämligen lyriska.

Lättsvängt, fantastiskt roligt, och äkta kick ut ur svängarna var några av vitsorden. Fattas bara annat när man i princip erbjuder tävlingslagg.



»Dagens WOW-skida. Den förtjänar namnet Master med råge.« Erik Färnlund

»Fantastiskt rolig skida. Grymt bett och otroligt bra gensvar.« Bernt Holmkvist

+ Helt fantastiskt rolig, suverän pistcarver.

— Utseendet?

För vem De flesta som kan och vill svänga. På denna skida blir allt bra.

För vad Racecarving hela dagen.

Fischer RC4 CT

Mått 113-65-100 mm
Längder 165, 170, 175, 180, 185 cm
Radie 16 m @ 180 cm
Vikt 2450 gram
Pris 14 999 kronor

RC4 CT debuterade för tre år sedan, men det är inte en ren upprepning vi testat här.

Man har uppdaterat på detaljnivå, bland annat lagt plexiglas i nosen så åkaren slipper snö i ansiktet. Viktigare är att man lagt till något kallat M/O race plate under fot, för att ytterligare förbättra flexet, samt fördela ut kraften över hela skidan.

Med klassisk träkärna, två lager titan plus även ett titaninlägg mitt på skidan, är dessa lagg byggda närapå som rena raceskidor. Även belaget är av samma kvalitet som används i världscupen.

Våra teståkare var överlag väldigt eniga här: RC4 CT är en jäkla skida. Verktyg för aktiva åkare, kanske dig med tävlingsbakgrund, som älskar att få jobba, ligga på skär och njuta av G-krafterna. Total sett, en välbalanserad, fint byggd skida för fartälskaren.



»Wow, vilken skida. Extra allt. Man får gehör för åkningen hela tiden.« Ronja Ståhlbrandt

»Lättsvängd, otroligt kvick och väldigt stabil.« Marie Fermbäck

»Känns att den är byggd som en riktigt tävlingsskida. Fantastiskt isgrepp och mycket fartstabil.« Anders Håkansson

+ Raceskida med tryck, otroligt stabil.

— Renodlad, inte så användbar i lägre fart.

För vem Alla som älskar fart.

För vad Racecarving.

HEAD WC REBELS e-SPEED

Mått 114-68-90 mm
Längder 165, 170, 175, 180, 185 cm
Radie 18,2 m @ 180 cm
Vikt 2480 gram
Pris 9699 kronor

Storslalomsvängar är specialitet, mål och syfte med e-Speed.

Tack vare rätt lång radie och närapå renodlad tävlingskonstruktion kan åkaren lita på att skidan levererar prestanda och stabilitet vid höga hastigheter. De är dock lite mer förlåtande än en FIS-tävlingsskida, så även en åkare utan racinglår orkar bränna på.

Skidorna är även väldigt lätta in i sväng. Konstruktionen inkluderar en träkärna där bok och gran kombineras, titanal, glasfiber samt ABS-sidoväggar för ett pålitligt grepp om kanten.

Här gäller även Heads ”Rebel Camber” vilket ska ge närmast explosiv acceleration ut ur sväng.

Våra åkare var också så gott som eniga: det här är en klassisk storslalomskida, och som sådan ändå lätt att hantera. Trygg, stabil och härlig. Civiliserad, men snabb.



»Så nära en riktig GS-skida manv kan komma. Ett fartmonster som suger med åkaren in i sväng.« Bernt Holmqvist

»Som en storslalomskida ska vara. Kraftfull, men ändå lätt att glida runt på.« Ronja Ståhlbrandt

+ Lättåkt, snabb och stabil.

— Kräver lite utrymme i backen.

För vem Den som gärna har hela backen för sig själv. Stora svängar premieras.

För vad Kraftfull carving.

K2 Mindbender 89 Ti

Mått 134-99-120 mm
Längder 166, 172, 178, 184, 190 cm
Radie 19,6 m @ 184 cm
Vikt 2200 gram
Pris 7199 kronor

Inför 2022 fick alla Mindbender med metall, alltså Ti, ny konstruktion. Mer energi, mer kraft och ännu mer skidglädje står på menyn.

Inför denna säsong får alla skidorna ny fräsch grafik. Dessa varianter är byggda med något som kallas Powerwall Sidewall. Detta gör skidan extremt kraftfull när man lägger den på kant, samt även väldigt direkt och exakt.

Grundtanken är uppfattningen att carving och freerideåkning inte bör utesluta varandra. Det ska gå att carva och åka stora freeride-åk på en och samma skida.

Genom en konstruktion kallad Torsion Control Design är det möjligt att få skidan extremt styv i framkant, men också mer lekfull i slutet av skidan.

Konstruktionen kallas Titanal Y-Beam Teknologi, ett metallager placerat längs skidan för olika egenskaper. Det här är en utmärkt skida för de som vill kunna åka fort och stabilt över hela berget, utan att tappa lekfullheten.



»Vilket jäkla ös. För mig som älskar sväng i pist var detta hur kul som helst. En komplett skida, följsam och lekfull.« Erik Färnlund

»Mindbender Ti vinner i längden.« Lars Erik Pettersson

+ Komplett skida för de flesta dagar. Bjuder upp till dans.

— Kräver en del kant för att vakna.

För vem Piståkaren som också gillar att jibba lite.

För vad Lekfull åkning i pist.

KÄSTLE RX12 GS

Mått 113-68-97 mm
Längder 168, 173, 178, 183 cm
Radie 18,3 m @ 178 cm
Vikt 1765 gram
Pris 12 499 kronor

Även här har vi en skida med tydlig stamtavla: Kästle har plockat upp rena racingskidor och gjort dem en gnutta mer civiliserade – och därmed användbara även för åkare utan muskulatur som en häst.

Med det sagt, det här är lagg som före detta racers bör älska. Konstruktionsmässigt följer det ett nu ganska givet koncept. Bok, poppel, två lager titanal och två lager glasfiber. En väl beprövad sandwichkonstruktion och en radie på 19,5 meter talar ett rätt tydligt språk också.

Det är framsidan på berget som gäller, och gärna tider eller dagar då få andra åkare är ute. Slår du till på dessa är du sannolikt också en av de där som hänger på låset för att få perfekt manchester.

Högst sannolikt har du också tjänat ihop till god teknik via portåkning eller motsvarande. Att ha ett par RX12 är lite som att äga en vass sportbil.



»Kvick från kant till kant, och mycket underhållande. Dessutom oväntat mångsidig, det går att trycka på och få till kortare sväng, men också släppa ut dem i närapå Super G-radie.« Billy Söderin

»Bäst bett och grepp, gick att åka aggressiva vinklar, med ett stort leende.« Johan Liljeqvist

+ Fartstabiliteten, isgreppet och kraften.

— Hugger lite i låga farter.

För vem Fartglada experter.

För vad Racecarving.

Rossignol Forza 70 V-TI Konect

Mått 136-78-112 mm
Längder 163, 173, 181 cm
Radie 15 m @ 181 cm
Vikt 2100 gram
Pris 12 500 kronor ink bindning

Rossignols nya Forza tar vid efter React. Modellen finns i en rad utföranden, där 70 är den hårdaste.

Fokus ligger på carving, med respons och kraft. Tittar man till siffrorna anas en lite oversized carvingskida för höga farter. Mest av allt är Forza tänkta att vara roliga och underhållande.

Deras Supersize Sidecut lovar rejält med sväng, vilket också radien skvallrar om: från 13 till 15 meter beroende på längd. Och på tal om längd, baserat på kundernas önskemål har Rossignol valt att lägga till ända upp till 181 för Forza. Det bådar gott.

Teståkarna menade överlag att Forza var som roligast när det inte är för isigt, samt i kortare svängar.

De sades vara roliga från kant till kant, och allra helst för den som kan och vågar lägga ut dem rejält. En skida som belönar den som har teknik och kan ta i – rejält.



»Här var det old school. In med höften, vinkla knä och ta sikte mot horisonten. Jätteroligt och tryggt – men inget för den late.« Billy Söderin

»Matig konstruktion. Sväljer ojämnheter som om det vore buffé, en fröjd att åka på.« Erik Färnlund

+ Stabil, trygg, skön.

— Designen, sisådär.

För vem Skidlärare, racers, tekniska åkare.

För vad Sportiga svängar.

Salomon Addikt Pro

Mått 120-66-104 mm
Längder 149, 156, 163, 170, 177 cm
Radie 13 m @ 170 cm
Vikt 5 380 gram
Pris 10 200 kronor ink Z12 bindning

Salomons senaste pistskida är utvecklad för åkare som tar varje given chans till carving. Enligt dem själva finns risk att Addikt är beroendeframkallande – därav namnet så klart.

Man har använt teknik direkt hämtad från tävlingsavdelning, som justerats för att göra Addikt användbar för större massor. Bland annat har man inkluderat Salomons Blade-teknik från tävlingsskidorna.

Lite enkelt förklarat har man lagt in lager med polymer tillsammans med titan, som då kan böjas mjukare och med jämnare flex.

Gällande miljöhänsyn har teknikerna hittat ett sätt att använda återvunnen ABS-plast i sidoväggarna, och det ska ju såklart premieras. Våra åkare då? Jo, många lyfte skidans sköna flex och lekfullhet – en riktigt trevlig bekantskap.



»Klart rolig skida, känns mångsidig i det att den går åka på så olika vis. Attack på nosen, eller hänga i baksätet.« Billy Söderin

»Lättåkt. En trevlig friåkningsskida som gör allt man vill utan krångel. Passar i alla fören.« Lars Erik Pettersson

+ Lättåkt och väldigt lekfull.

— Lite darrig i fart.

För vem Nästan vem som helst.

För vad Pistcarving, oavsett underlag.

Scott Pure Piste 77 TI

Mått 123-77-113 mm
Längder 167, 177, 184 cm
Radie 16 m @ 184 cm
Vikt 1670 gram
Pris 7999 kronor

Helt nya Pure Piste är Scotts senaste tillskott vad det gäller seriösa prestandaskidor, avsedda för framför allt pistcarving.

Som så många andra i denna kategori har inspiration hämtats från racingvärlden, och adapterats för massorna. Här finns paulownia, bok och titan, vilket ger en mångsidig, stabil bas. Scott har lyckats göra dem relativt lätta för sin storlek, och det är absolut ingen nackdel.

Nosen är lyft en aning, närapå lite rocker, vilket hjälper fint i spårad snö. Skärningen är mer freeride än racing, och det känns lämpligt.

Resultatet är en skida som imponerar.

Märkbara kvaliteter är stabiliteten, kantgreppet, och vridstyvheten. För den som kan och vågar finns riktigt skarpa svängar lagrade i skidan, det är bara att lägga ner, kanta hårt och trycka på.

Samtidigt är den ändå rätt förlåtande till sin karaktär, vilket totalt sett ger en väldigt mångsidig skida.



»Mycket rapp och ivrig skida. Härlig kraft i utgång på sväng och väldigt poppig.« Billy Söderin

»Right up my alley. Stabila in i döden, harmoniska och mycket härliga i sväng.« Bernt Holmkvist

+ Fantastisk pistraket.

— Möjligen aningen nervös.

För vem Alla som gillar åka stort och fort.

För vad Race och freecarve

Stöckli Laser GS

Mått 118-68-97 mm
Längder 168, 175, 182 cm
Radie 18,7 m @ 182 cm
Vikt 2020 gram
Pris 9600 kronor

Enligt Stöckli själva är Laser GS en skida på jakt. Villebrådet, det är breda, perfekt pistade backar med bra lutning.

Där älskar Laser att fara fram i stora, starka svängar. Och fort ska det gå. Skidorna är till sin konstruktion rätt traditionella. Men så är det ju också Stöckli det här. Snabba kast kan du bara förvänta dig på skidorna, inte i dem.

En sandwichkonstruktion i trä och två lager titanal, matad med extra breda stålkanter, racing grafitbelag och något kallat CSC-teknik (Carbon Steering Control) gör Laser GS till ett vinnande koncept.

Det ska i sammanhanget sägas att det är en tämligen specialiserad produkt det här. En pistskida, och inget annat. Men vilken pistskida.

Totalt sett var den favorit för flera av våra åkare, samtidigt som den för en nybörjare nog skulle vara helt obegriplig att åka på. Hur som helst Laser GS är en riktig dräpare vad det gäller pist, fart och G-krafter.



»De är som magneter mot underlaget. Man får en närapå orgasmisk resa på dessa. Åk och njut.« Moa Wärvik

»Första svängen: BAM. Det bara sitter, på en gång. Vilka lokomotiv. Noll tvekan, bara underbara, fart och kontroll. Facit för en pistskida.« Billy Söderin

+ Helt otroliga skidor i sitt gebit.

— Vi kom inte på något.

För vem Alla som älskar skärande sväng.

För vad Racecarving av bästa märke.

Völkl Racetiger GS

Mått 115-67-98 mm
Längder 168, 173, 178, 183 cm
Radie 17,5 m @ 178 cm
Vikt 3 100 gram
Pris 11 000 kronor inkl RMotion 3 12 GW

Modellen är alls inte ny, utan introducerades 1970 som Renntiger.

Allt sedan dess har Völkl uppdaterat, modifierat och ändrat. Väldigt lite är sig likt sen dess, men ett är säkert: genom åren har Racetigern kommit att bli något för andra att mäta sig emot.

Visserligen är de på ett sätt lite endimensionella: de är specifikt byggda för ett enda ändamål, och bara detta. Och det är bra så. Man kan som konkurrent säkert slita sitt hår, för på papperet skiljer sig dessa lagg inte särskilt mot andra.

Det är 33 procent bok, 67 procent poppel i kärnan, det finns glasfiber, titanal och sintrat racebelag. Det har andra också, men hos Völkl har man tydligen rätt slags fingrar.

Dessa skidor måste sägas vara i topp vad det gäller pistraketer. Föga förvånande märktes det också hos våra teståkare, som kastade ur sig långa rader av superlativ.

»Denna skida gör sig bäst under den erfarna piståkaren som är beredd att jobba lite för att tygla krafterna som de ger upphov till.« Pavel Vikström



»Otrolig skida. Rolig, påhittig, makalöst gensvar. Helt klart fantastisk på alla sätt.« Ronja Ståhlbrandt

»Extremt lättåkta, gediget byggda pistracers med trovärdighet.« Bernt Holmkvist

+ Utmanande och spännande. Riktiga rashästar.

— Möjligen svåråkta om du själv inte ger dig hän.

För vem Duktiga pisträvar.

För vad Racecarving, med versaler.


Text: Billy Söderin foto: Philip Alexandersson • 2023-12-18
ArtiklarPrylarSkidtestAtomicBlizzardDynastarFischerPistPiståkningSalomonSkidtestSkidtest 23/24Vemdalen

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top