Högfartssväng. Check. Skuttvänlig. Check. Storbergsskidor ska testas stort. Gärna på Titlis.

Prylguide

Skidtest 23/24: Breda skidor för feta åk

Big mountain-skidor ska testas på stora berg. Alltså drog vi till Titlis, berget som gett Engelberg sitt världsrykte.

Text: Billy Söderin foto: Lin Ivarsson • 2023-12-22 Uppdaterad 2023-12-22


Åka Skidor tackar

Tack alla stryktåliga, noggranna, smått savanta, underbara teståkare, ni är grymma. 

Tack till Sveriges skidleverantörer för att ni alltid finns där.

Skidtestet 23/24 har gjorts i samarbete Mammut som varit väldigt bjussiga och lånat ut både kläder och lavinsäkerhetsutrustning. Tusen tack för det.

Armada Declivity Ti 108

Mått 136-108-126 mm
Längder 182, 190 cm
Radie 22,2 m @ 190 cm
Vikt 2050 gram
Pris 8799 kronor

Enligt Armada själva, en arbetshäst. Enligt testpatrullen: en häftig överraskning.

En skida som upplevs stenhård men ändå förvånansvärt följsam.

Declivity är lätt att leda in i sväng, samtidigt trygg och pålitlig. De känns lätta under foten, trots relativt hög vikt. På hårdare underlag greppar den fint, och hoppar heller inte om det blir slagigt.

Stringers i kolfiber hjälper till att ge en snärtig känsla, samtidigt som ett lager med titanal ger stabilitet. Och här har Armada tagit till ett intressant grepp: titanalen har i toppen fem längre snitt, vilket reducerar vridstyvheten längst fram.

Detta i sin tur gör att skidan går lättare in i sväng.

Hög rocker fram tillsammans med positiv camber är tydligen också ett lysande koncept, för Declivity är totalt sett en helt underbar skida för den som vill ladda, fullt ös med vidöppna spjäll.



»Någon på Armada har gjort hemläxan – går som tåget utan fladder eller osäkerhet.« Billy Söderin

»Riktigt häftig skida, väldigt stabil och ändå lättsvängd. Otroligt bra i krävande terräng.« Robert Mejlerö

+ Styv, stabil och pålitlig. Går genom allt.

— Fysiskt tunga.

För vem Starka, drivna åkare.

För vad Freeride, charge.

Passar med turbindning?

För all del.

Atomic Bent Chetler

Mått 143-120-134 mm
Längder 176, 184, 192 cm
Radie 19 m @ 184 cm
Vikt 1800 gram
Pris 7500 kronor

Atomics Bent Chetler, namngiven efter Chris Benchetler, har utvecklats varje år sedan debuten 2007. Är det då vettigt att ta med en långkörare som ny i detta test? Absolut, för 192:an är allt annat än gammal skåpmat.

Här har man nämligen lyckats banta vikt över tid, och Bent väger bara 1800 gram per planka. Det gör att skidan känns nästan overkligt lättsam, även som 192 lång. Här kan du jibba, studsa och om du mäktar med det, även dra på rejäla trick. Trots storleken.

Att driva ett par Bent genom en pillowline eller i lagom gles skog, är ren och skär livsglädje.

Blir det riktigt stökigt, det vill säga spårat och uppkört, kan Bent kännas aningen fladdriga. Men hanterbarheten i alla andra förhållanden bredvid pist överväger tvivelsutan

. Atomic själva säger att skidan är uppbyggd enligt 30-40-30, det vill säga 30 procent rocker i tip och tail, samt 40 procent camber under foten – tydligen ett lyckat koncept för en mycket välbalanserad skida.



»Otroligt lättmanövrerad. Svänger på en femöring i lössnö.« Hugo Magnusson

+ Idealisk i orört puder.

— Lite för snäll för uppkörd snö.

För vem Puderhundar som vill ha en fenomenal turskida.

För vad Puderåkning.

Passar med turbindning?

Alla gånger.

Black Crows Nocta

Mått 145-122-136 mm
Längder 177.6, 185.5, 190,6 cm
Radie 19 cm
Vikt 2025 gram
Pris 8800 kronor

En modern klassiker som nu får lite mer camber, och görs något mindre styv. Tidigare hade Nocta full rocker, medan man nu satsat på rocker i top och tail, samt camber under foten.

Balansen ska därmed ytterligare förbättras, allra helst i högre hastigheter. Det här är en skida som, med sin asymmetriska design, mer än något annat är ägnad att surfa puder.

Samtidigt är den stabil och inger förtroende oavsett hastighet. Radien på 19 meter kan verka kort för en så pass stor skida, tidigare låg den på 20,1.

Men Nocta är verkligen inte nervös på något vis alls, tvärtom.

Upplevelsen är i stället att den blir otroligt kvick från sväng till sväng på ett sätt som gör åkningen enkel och självklar, allra helst i terräng med lite features.

Det gör dessutom skidan väldigt lekfull. Ett prima val för alla som vill åka djupt och brant.



»En otrolig skida. Började skratta under åkning.« Robert Mejlerö

»I en och samma skida har man fått in stabilitet, lekfullhet och lätthet.« Billy Söderin

+ Fantastiskt stabil i hög fart. Lättsvängd trots längden.

— Udda design, inte så mycket mer.

För vem Lekfulla freeriders med smak för fart.

För vad Friåkning med ladd, hopp och sladd.

Passar med turbindning?

Absolut.

Blizzard Rustler 11

Mått 142-114-132 mm
Längder 168, 174, 180, 186, 192 cm
Radie 20,5 m @ 186 cm
Vikt 2070 gram
Pris 7 999 kronor

Som med många av Blizzards modeller för offpist ligger fokus på stabilitet och fart. Rustler är en skida för dig som har orken och viljan att dominera.

Du måste vara beslutsam, så Rustler är inget för den late.

Stora svängar är också att föredra, även om Rustler samtidigt är smidig och lekfull. För ett par av våra åkare upplevdes den som en perfekt allround-skida – men då snackar vi också experter på snö.

Kärnan är uppbyggd i balsaträ, poppel, samt paulownia (eller Kejsarträd på svenska), vilket laminerat med ett ganska kort lager titanal verkar vara ett recept som tillsammans med Blizzards »flip core«-teknik passar Rustler utmärkt.

Den är kanske inte så ruskigt snabb från kant till kant, men det är heller inte målet. Rustler går i stället som tåget när du väl ligger i sväng, och åkningen påminner inte så lite om att ladda på i storslalom.



»Typ sikta och skjut. Bra flyt i hög fart.« Sanne Mona

»Uppmuntrar till fart. Man känner race-arvet, hur kul som helst i höga farter.« Hugo Magnusson

+ Stabil, spänstig, styv och väldigt bra kantgrepp.

— Aningen tung, svåra i kort sväng.

För vem Starka, snabba åkare.

För vad Freeride med ladd och hopp.

Passar med turbindning?

Bara om du helt prioriterar utförsåkandet.

Black Diamond Helio Carbon 115

Mått 144-115-126 mm
Längder 177, 185 cm
Radie 25 m @ 185 cm
Vikt 1660 gram
Pris 10 999 kronor

Här har Black Diamond noga siktat in sig på åkare som vill kunna gå långt, och åka länge. Touringåkare som inte bara vill ta sig långt ut med lätthet, och ändå kunna nyttja både snö och terräng fullt ut.

Helio Carbon är både lätt och lättsam, samtidigt som den är kraftfull nog att palla riktigt hård åkning – så länge vi snackar puder.

Helio är kvick och studsig, lekfull och snärtig. Egenskaper som gör dem väldigt lekfulla i djupsnö, också tack vare den låga vikten. Kärnan i palownia är förstärkt med kolfiber, och man har satsat på ABS-förstärkta sidoväggar.

Mitt under foten finns också ett lager titanal, vilket avsevärt styvar upp flexet. Utan att kompromissa på vikten har detta helt klart hjälpt Helio Carbon att palla mer aggressiv åkning.

Med mjuka, runda former i nosen tillsammans med early rise, är det lätt att få bra flyt i riktigt djup snö.



»Oväntat mycket ladd i denna, inget jag förväntade mig alls.« Hilton Poultney

»Snäll och lättsam, men absolut inte mesig. Superkul för långa dagar .« Billy Söderin

+ Låg vikt, mångsidig.

— Lite nervös i högre farter.

För vem Puderjägare på tur.

För vad Äkta backcountry, skog och puder.

Passar med turbindning?

Heck yes.

DPS Kaizen 112

Mått 140-112-127 mm
Längder 158, 168, 178, 184, 189 cm
Radie 15 m
Vikt 1930 gram
Pris 15 500 kronor

Här snackar vi medgörliga, snälla och lätta leksaker från amerikanska DPS.

Med snabba 15 meters radie kan man sladda, köra kortsväng och studsa bäst tusan man vill och behagar.

Tack vare 45 procent rocker upplevs skidan kortare och kvickare än den faktiskt är. DPS har nu uppdaterat konstruktionen, via tvådelad kärna på längden: ett övre och ett undre lager.

Det övre består av poppel, och det undre av ask. Runt dessa lager har man lagt ett kolfiberlaminat för optimerad energi. Man har också valt ett nytt lim, vilket ska bidra till ökad dämpning.

Totalt sett blir det en mjuk skida för surfande åkare som kanske inte vill ladda så hårt, utan hellre åka lätt och leksamt, flyta på snön och köra kortare svängar.

Kaizen är härliga, mysiga verktyg för den som vill åka lätt på foten och flyta fram i puder med minsta möjliga insats.



»Väldigt medgörliga, går att böja precis hur som helst.« Ebba Forsgren

»Härlig skida för den som gillar att vara lätt på foten och flyta fram.« Moa Wärvik

+ Lätta och lekfulla.

— Fladdriga och aningen osäkra i fart.

För vem Puderälskaren.

För vad Kanadapudret.

Passar med turbindning?

I allra högsta grad.

Dynastar M Free 108

Mått 138-108-128 mm
Längder 172, 182, 192 cm
Radie 18 m @ 182 cm
Vikt 2200 gram
Pris 7900 kronor

Här använder Dynastar något de kallar för en torsionsbox i glasfiber, vilken ligger svept runt en hybridkärna i popplar.

M Free har progressiv rocker i både tip och tail, vilket gör dem lättmanövrerade och kvicka. Dynastar verkar ha hittat en närmast perfekt balans mellan styvhet och följsamhet, vikt och stabilitet.

M Free upplevs lättåkta i låga farter, samtidigt som de bjuder in till våldsamt laddande, hopp och lekfull åkning.

Flertalet teståkare framhöll att M Free är ett perfekt val för duktiga åkare som vill ha bara ett enda par skidor – och de bör passa alldeles utmärkt i svenska förhållanden.

Dynastar själva menar att M Free ska få dig att släppa fram din rebelliska sida, och främja kreativiteten – vilket verkar stämma alldeles utmärkt om man ser till vad testpatrullen konstaterat.



»Älskar dessa skidor. De känns som en naturlig förlängning av mina fötter.« Ebba Forsgren

»Perfekt skida om man ska ha ett par. Smidig, stabil och verkar klara allt man utsätter dem för och sjukt roliga.« Hugo Magnusson

+ Genomtänkt, stabil, lekfull och stryktålig.

— Krävande för lätta åkare.

För vem Friåkaren som älskar fart och ladd.

För vad Hela berget, oavsett snö.

Passar med turbindning?

Möjligen.

Extrem Factory 112

Mått 143-112-132 mm
Längder 185, 194 cm
Radie 22 m @ 194 cm
Vikt 2325 gram
Pris 8599 kronor

Extrem har vänt sig inåt: istället för att jaga inspiration utanför, fick fabrikens alla galet duktiga åkare konstruera och designa en favorit.

Resultatet är ett par lokomotiv, byggda för hård åkning – men ändå med finess i kanterna. Skidor som har en för Extrem väldigt typisk karaktär: de är rejäla, rätt tunga, men otroligt bra i sväng och en känsla av att aldrig ge sig.

Samtidigt finns ett drag av smidighet inbyggt. De går lätt in i sväng, och upplevs kvicka från kant till kant.

För att driva runt Factory 112 handlar det mest om att ha lite lårmuskler och god teknik. Har du själv detta att tillföra, ja då får du otroligt mycket tillbaka.

Rent konstruktionsmässigt har Factory en poppelkärna, kompletterat med en 0,4 millimeter tjock remsa titanal under fot.

Dessutom har man lagt till racegummidämpning i tip och tail, samt en tunn gummifolie för att än mer hålla kontroll på vibrationerna.



»Blir glad av att åka på den. Favoritskidan. Funkade kanon i såväl puder som pist. Lättåkta, lekfulla, bra stabilitet.« Robert Mejlerö

+ Stabilt som satan, ändå lättsvängda.

— Det skulle möjligen vara vikten.

För vem Tuffingar. Större åkare som vill behärska berget.

För vad Högfartsladd och tävling.

Passar med turbindning?

Om du nu inte knatar med dem på ryggsäcken.

Elan Ripstick 106

Mått 140-106-122 mm
Längder 167, 174, 181, 188 cm
Radie 20,4 m @ 188 cm
Vikt 1910 gram
Pris 6999 kronor

Ripstick, igen? Jo, det är en skida vi sett förut. Men den är relevant, och inte en ren upprepning.

Ripstick har Elans TubeLite träkärna, vilket gör dem kvicka och energiska.

En känsla som ytterligare förstärks via två kolfiberstavar som löper längs kanterna. Dessa stavar lamineras dessutom med förspänning, så skidorna är på sätt och viss laddade, spända som bågsträngar med lagrad energi.

Släng upp dem på kant, så får du i retur en väldigt aktiv känsla, bra respons och smidighet. Ripstick har även kolfiber horisontellt, men ingen metall.

De känns förvånansvärt starka och stabila ändå, vilket är en aning förvånande. Ripstick har också en dedikerad höger samt vänster, men det är för oss inget som helt påverkar känslan.

De är smidiga, följsamma och lättsamma att åka på, men möjligen fladdriga om underlaget blir styggt. Samtidigt, otroligt trevliga för det mesta, samt lättsvängda och poppiga.



»Lättåkta och sofistikerade, sjukt roliga. Grymma skidor på hela berget.«

Hilton Poultney

+ Väldigt mångsidiga.

— Kräver en del fart för att komma till sin rätt.

För vem Lekfulla åkare.

För vad Hela berget, faktiskt.

Passar med turbindning?

Absolut.

Faction Prodigy 4

Mått 140-116-132 mm
Längder 179, 185, 191 cm
Radie 22 m @ 185 cm
Vikt 2200 gram
Pris 7795 kronor

En mjuksnöskida för lekfulla åkare. Mycket tack vare midjan på 116 samt generöst med rocker både bak och fram är de exemplariska i puder.

Prodigy 4 är rejält mjuka i framför allt top och tail, i vad som av Faction kallas surf zones. Det är zoner där rockern börjar med helt jämt flex, samt helt jämn böj.

Därigenom blir skidan skönt förutsägbar och väldigt lättåkt. Härigenom har Faction lyckats få till en rejäl puderplanka som faktiskt fungerar för alla, från nybörjare till deras teamåkare och rena experter.

Konstruktionen följer ett idag rätt vanligt – och vinnande – koncept: kärna i poppel, gummistringers samt platta under foten.

I övrigt har Prodigy förvånansvärt mycket camber för denna typ av skida, och de är även hårdare under fot än de flesta andra liknande skidor.

De är mäkta trevliga i nästan alla förhållanden, men där de verkligen kommer till sin rätt är i lite lagom uppkörd snö och spårat puder. Där verkar det inte finnas någon övre gräns för hur hårt man kan ladda faktiskt.



»Men vilken överraskning. Hade taskigt nog rätt låga förväntningar här, men Prodigy visade sig vara en fenomenal allroundskida.« Billy Söderin

+ Väldigt lättåkta och pålitliga.

— Kanske lite tung för gemene man.

För vem Lekfulla åkare offpist.

För vad Puder, löst och spårat.

Passar med turbindning?

Japp.

Han testade skidor hela vägen från Engelberg via Vemdalen till Riksgränsen. Billy Söderin är den briljanta hjärnan bakom världens största oberoende skidtest. Ser ni honom på afterskin tycker jag ni ska bjussa honom på en riktigt stor fatöl. Han gillar både lager och ale lika mycket som han gillar stor skidåkning på stora berg.

Fischer Ranger 108

Mått 143-110-134 mm
Längder 171, 178, 185, 192 cm
Radie 18 m @ 185 cm
Vikt 2120 gram
Pris 9999 kronor

Ranger 108 är i princip en logisk uppföljare till Ranger 107Ti, och som sådan redan uppdaterad.

Fischer hälsar att man lagt 30 månader på research, där allt från atleter till skidtekniker tillfrågats. Resultatet är en skida med förvånansvärt bra flyt i djupare snö, och trygga egenskaper, allra helst för sin bredd.

Det är sannolikt rockerprofilen och fint flex som får Rangern att kännas större än den faktiskt är, i puder. Och faktum är att det är precis vad Fischer själva framför i marknadsföringen – det här är en puderspecialare. Mitt i prick, sålunda.

Förutom bra flyt är den kvick att korrigera, lättåkt och känns rätt förlåtande. Den är helt klart snällare än gamla 107 Ti, och gott så.

Ska du ha något att åka på ladd i svårare förhållanden – sök då något annat. Här snackar vi puderspecialare, även om Ranger 108 också funkar utmärkt för snällare piståkning.



»En skida som känns klart större än den är, och kan konkurrera med mycket fetare lagg.« Hilton Poultney

+ Väldigt pålitliga i puder, väldigt roliga.

— Möjligen lite fladdriga i fart.

För vem Glada puderjägare.

För vad Pow-pow och puder.

Passar med turbindning?

Visst, varför inte?

K2 Mindbender 106C

Mått 138-106-127 mm
Längder 169, 176, 183, 189 cm
Radie 18,9 m @ 183 cm
Vikt 2089 gram
Pris 6999 kronor

Allt sedan Mindbender 108Ti dök upp har det funnits de som önskat sig en något snällare variant. Det är här 106C kommer in.

Skidan har funnits för damer ett tag, men nu gör den debut även för män – eller egentligen för alla, oavsett kön.

Uppbyggnaden för serierna är faktiskt densamma. Mindbendern är hur som helst avsedd att vara rolig, ha bra flyt och skön karaktär. Alla som någon gång testat Mindbender, oavsett bredd, vet att detta också stämmer.

106C känns mycket riktigt lättsam, följsam och rolig. Som allra bäst blir det när man åker i skog. De svänger så lätt, och går dit tanken vill.

Faktum är att de är så lättmanövrerade att det nästan känns som fusk. Även i pist är de lätta och förlåtande, trots att de blir lite väl mjuka på riktigt hård snö. Fast det är heller inte fokus här.

Totalt sett, en skida som passar de flesta – även om de är snälla.



»Otroligt lättåkta i tätare terräng, skog och liknande.« Robert Mejlerö

»Väldigt fina skogsskidor för långa, roliga dagar.« Billy Söderin

+ Otroligt lättåkt, mycket bra flyt.

— Inte så livlig, lite mjuk i högre hastigheter.

För vem Weekend warriors och glädjeåkare.

För vad Skog och puder.

Passar med turbindning?

Absolut.

Line Blade Optic 104

Mått 132-104-123 mm
Längder 171, 178, 185, 190 cm
Radie 20 m @ 185 cm
Vikt 2000 gram
Pris 6999 kronor

Optic ska vara Lines mest mångsidiga skida för storbergsåkning. Och nog funkar det.

Vi menar att de rippar på riktigt gött i såväl puder, som spårat, slaskigare snö samt även i pist. Svängradien är ganska kort, men det är ändå långt från exempelvis gamla Line Blade, som låg på knäbrytande 13 meter.

På Optic har man nu uppdaterat med fem olika radier längs skidan, vilket ska göra dem extremt mångsidiga. I övrigt är konceptet rätt typiskt för stilen. Rocker-camber-rocker blir allt vanligare.

Men Line skiljer sig från mängden, i det faktum att Optic har rejält med titanal i konstruktionen, ett tilltag de kallar Gas Pedal Metal. Därmed är den styvare än många konkurrenter, samt riktigt bra på carv, oavsett underlag.

Tvärtemot vad man kanske kan förvänta sig är den samtidigt lekfull och lättsam, även i luften. Snärtig, kul och förtroendeingivande!

En skida som riktar sig mot de som kan, och vill, åka nästan hur som helst – men vi påstår att den har utmärkta kvaliteter även för försiktigare åkare.



»De här inger förtroende, både i åkning och i luften. Superfina chargers.« Hilton Poultney

+ Både svängiga och stabila.

— Lite för krävande för vissa.

För vem Parkåkare som hittat berget.

För vad Laddad åkning nära lift.

Passar med turbindning?

Möjligen.

Nordica Unleashed 114

Mått 146-114-135 mm
Längder 174, 180, 186, 191 cm
Radie 20,4 m @ 186 cm
Vikt 2090 gram
Pris 8499 kronor

En ganska kompromisslös skida. Här har Nordica släppt på bromsarna och utvecklat en storbergscharger, avsedd för dig som spenderar hela dagar uteslutande offpist. »Lekfull med prestanda« säger de själva.

Här är det tänkt att gå undan, oavsett underlag – och det gör det nästan per automatik. Unleashed vill liksom flyga fram.

Visst, det går jättebra att svänga rätt tvärt om man vill, men det är i höga hastigheter dessa lokomotiv excellerar. Ändå går de anmärkningsvärt mjukt, och känns inte övermäktiga.

Med 40 procent camber och radie på 18–21 meter beroende på längd, kan man också dra på rena storslalomsvängar. Inte pjåkigt alls.

Inuti hittar man deras Full Performance träkärna, ett lager noga avvägt titanal, kolfiber samt sidoväggar i ABS.

Klassiskt, och synnerligen välbalanserat i Unleashed.



»Man kan känna racingarvet här. Styv och fartstabil, bra pop och lekfullhet.« Hugo Magnusson

»Regelrätta storbergsskidor med utmärkt kantgrepp.« Robert Mejlerö

+ Bra flyt, bra stabilitet, lekfulla.

— Svåra på sladd och rätt krävande på hårt underlag.

För vem Friåkare som kört hårt, hoppar stort och gillar att trixa.

För vad Freeride med fart och ladd.

Passar med turbindning?

Om du är stark.

Rossignol Sender Free 110

Mått 140-110-133 mm
Längder 176, 184, 191 cm
Radie 20 m @ 184 cm
Vikt 2200 gram
Pris 8395 kronor

Lite enkelt förklarat har Rossignol blandat Black Ops 118 med Sender 104Ti, och resultatet blir Sender Free 110.

Resultatet blir en stabil skida med mycket bas under foten, rätt lång radie och relativt hög vikt. Det här är inte en skida som skäms för sig, snarare närapå en ren raceplanka för lekfulla storbergsåkare.

Och redan nu har den tagit åkare upp på pallen i Freeride World Tour, så nog har Rossignol lyckats här.

Sender är verkligen stabil och inger förtroende, samtidigt som den tack vare låg vikt i top och tail ändå är lättmanövrerad.

Där de verkligen kommer till sin rätt är såklart i lössnö, men verkligen också i spårad dito. Här känns det tryggt, det är liksom bara att våga stå på genom spår och drivor.

En bonuseffekt av att skidan är så stabilt byggd känns aningen oväntat: den är förvånansvärt bra på hårdare underlag.

Det är liksom bara att luta sig och trycka emot. Som Rossignol själva hälsar: »prepare for full send«.



»Fantastisk snökänsla, galet mycket lekfullhet.« Hilton Poultney

»Det här var min kopp te. En kablam-skida för svettiga dagar.« Billy Söderin

+ Stabila, säkra kanoner.

— Vill helst köras fort.

För vem Starka vildar.

För vad All form av åkning bredvid pist.

Passar med turbindning?

Jo, om du måste.

Salomon Quest 106

Mått 139-106-126 mm
Längder 157, 165, 173, 181, 189 cm
Radie 19 m @ 181 cm
Vikt 1980 gram
Pris 8200 kronor

Salomon introducerade QST-serien 2016. Sedan dess har de kontinuerligt vidareutvecklats, och nu är turen kommen för redan populära QST 106.

Konstruktionen är dock på ytan snarlik. Det är poppelkärna, C/FX Backbone (kolfiber och stringers), kork i topp och tail, samt Salomons »Double Sidewall«, plus glasfiberlaminat.

De huvudsakliga ändringarna rör istället rockerprofil och skärning, samt det faktum att QST ska ha fått 300 procent mer kork i tailen.

Våra teståkare upplevde dem som överlag trygga, stabila och inriktade på fart. En skida som gillar större svängar och inte bjuder på några otrevliga överraskningar.

QST fungerar alldeles utmärkt på sladd, och hamnar du i baksätet är den fortsatt förlåtande.

Trots relativt hög vikt känns de också smidiga, om än inte jättesnabba. Totalt sett, en fin uppdatering som gör QST än bättre än tidigare.



»Gör sitt jobb, och gör det bra.« Ronja Stenhöös

»Roliga i puder. De har rent skär och fina övergångar.« Hugo Magnusson

+ En väldigt balanserad och lugn skida.

— Inte så spännande.

För vem Weekend warriors.

För vad Blandad offpist.

Passar med turbindning?

Kan funka.

Völkl Blaze 114

Mått 154-114-136 mm
Längder 166, 176, 184, 192 cm
Radie 18 m @ 184 cm
Vikt 1995 gram
Pris 8500 kronor

Blaze 114 är tänkt att ha ett brett användningsområde, men vi vill påstå att det är i någon decimeter djup snö de verkligen kommer till sin rätt.

Snön känns på något sätt djupare än den faktiskt är, och med Blaze kan du både åka lätt på foten, hänga i baksätet eller driva på framåt.

En himla fin skida där förhållandet mellan vikt och prestanda känns otroligt väl avvägt. Hopp, snurr och trick är kanske inte prioriterat, däremot kommer Blaze fungera ypperligt även som turskida när det gäller friåkning.

Relativt kort radie gör dem lättmanövrerade, medan en tunn titanalplåt hjälper styvheten. Totalt sett bjuder Blaze på en fin balans.

De är lätta att manövrera i svår terräng, dämpar fint och flyter klart bättre än man kan förvänta sig av en skida i denna storlek.

Blaze är också anpassade med olika flex i förhållande till längden, varpå större eller tyngre åkare kan dra nytta av samma egenskaper som mindre eller lättare åkare.



»En renodlad puderskida. Bra flyt och styv tail, vilket är bra vid dropp och landningar.« Moa Wärvik

+ Väldigt fint flyt.

— Möjligen lite tunga.

För vem Duktiga, klassiska åkare.

För vad Skog, puder och spårad snö.

Passar med turbindning?

I allra högsta grad.


Text: Billy Söderin foto: Lin Ivarsson • 2023-12-22
ArtiklarSkidtestArmadaAtomicBig MountainBlack CrowsBlack DiamondBlizzardDPSDynastarElanExtremFischerK2LineNordicaRossignolSalomonSkidtestVölkl

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top