Att elbilar får försämrad räckvidd i kyla är något som i högsta grad bidrar till den nya folksjukdomen räckviddsångest. Foto: Tesla

Transport

Elbil till fjällen? Så är räckvidden vintertid

Hur funkar det egentligen att ta sig med elbil på skidresa? Vi kikar lite närmare på hur räckvidden påverkas av vintern och kyla.

Text: Tobias Ivarsson • 2024-01-11 Uppdaterad 2024-01-11

Elbilar har blivit allt populärare inte minst tack vare miljöaspekten och ekonomiska fördelar när det gäller drivmedel.

En elbil erbjuder tyst och smidig körning utan lokala avgasutsläpp, men vinterkylan kan utgöra en utmaning för elbilarnas prestanda.

Enligt ett utfört test av norska NAF (Norges Automobil-Förbund) kan räckvidden hos moderna elbilar minska med så mycket som 36 procent under vintermånaderna jämfört med sommaren.

Det finns flera faktorer som påverkar elbilens prestanda när det är kallt. Och det finns flera åtgärder för att förbättra räckvidden.

I februari 2023 genomförde NAF ett omfattande räckviddstest, kallat El Prix, i vinterförhållanden.

Testet är det största i sitt slag och inkluderade 29 olika elbilar, och resultaten avslöjade intressanta insikter om prestanda under kalla väderförhållanden.

Tesla Model S tog hem segern i testet genom att köra längre än någon annan elbil tidigare hade gjort i liknande vintertester.

Den tidigare räckviddsrekordhållaren, Tesla Model 3 Long Range, hade uppnått en räckvidd på 52,1 mil. I det nya testet kunde Model S nå hela 53 mil med batteriet laddat till 98 procent.

Det finns alltså teoretiskt sett ännu lite till att kräma ur.

– Det är kul med rekord, men vi fick också rekord i räckviddstapp i dag, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Samtidigt som testet satte rekord i prestanda, visade det också på de utmaningar som vinterkylan medför.

Elbilar lider av räckviddstapp under vintermånaderna, vilket är en viktig faktor att överväga för alla som äger eller planerar att köpa en elbil.

De låga temperaturerna i testet, som varierade mellan noll och 19 minusgrader Celsius, exponerade de utmaningar som elbilar står inför i kalla klimat.

Under testet kördes bilarna tills batterierna var helt urladdade, och förarna använde bilarnas ekoläge utan att använda adaptiv farthållare eller liknande hjälpmedel.

En av de mest intressanta observationerna från testet var den betydande skillnaden mellan den uppgivna räckvidden enligt WLTP-körcykeln och den faktiska räckvidden under testförhållandena.

Skillnaden var upp till 36 procent, vilket visar på svårigheter när det gäller att förutse hur elbilar kommer att prestera under vintermånaderna.

Toyota bZ4X hade den största avvikelsen mellan den uppgivna och faktiska räckvidden.

Detta är särskilt oroande eftersom bilen tidigare fått kritik för sin begränsade räckvidd, och testet bekräftade dessa bekymmer.

Även den kinesiska tillverkaren Hongqi presterade sämre än förväntat i vintertestet, och de hade inte heller imponerat i sommartestet.

Det är värt att notera att Hongqi tog med en prototyp med ett större batteri under vintertestet, vilket resulterade i en något bättre prestation.

Andra bilmärken, som Skoda och Mercedes, fick också bakläxa när det gäller räckviddsavvikelsen under vinterförhållanden.

Maxus Euniq 6 hade den minsta avvikelsen, med en minskning på drygt tio procent i räckvidd.

Detta är anmärkningsvärt lågt jämfört med de andra testade elbilarna och visar på en relativt stabil prestanda även i kyla.



4 åtgärder för bättre prestanda

Förvärm batteriet

Många elbilar har funktioner för att förvärma
batteriet innan körning, vilket kan minska effekttapp.

Använd ekoläge

Att köra i bilens ekoläge ska optimera energi-förbrukningen och förlänga räckvidden.

Investera i bra vinterdäck

Vinterdäck med bragrepp och rullmotstånd är självklart bäst.

Planera rutter

Planera din körning för att undvika onödiga omvägar.

Varför påverkas elbilar av vinterkylan?


För att förstå varför elbilar påverkas av vinterkylan är det viktigt att granska några av de faktorer som spelar in.

Batterierna i elbilar är känsliga för temperaturförändringar. Kyla kan göra att batterierna tappar i kapacitet och prestanda.

För att motverka detta använder elbilar värmeelement för att hålla batterierna på en lämplig temperatur.

Kyla kräver extra energi för uppvärmning interiört, vilket minskar den tillgängliga energin. Detta påverkar givetvis räckvidden.

Vinterdäck kan också öka rullmotståndet vilket minskar räckvidden.

Tätare luft vid låga temperaturer kan öka luftmotståndet något och faktiskt påverka räckvidden negativt.

Snö och is gör körningen mer krävande och minskar räckvidden på grund av ökad energiförbrukning.

Detta gäller ju även för bilar med explosionsmotorer men är mer påtagliga för elbilar eftersom batterier påverkas mer i kyla.

Elbilar har många fördelar, och de nackdelar i kyla som finns kan åtgärdas bara man planerar skidresan lite extra.



Räckvidden på vintern*

Bilmodell Angiven räckvidd – Uppnådd räckvidd – Skillnad

  Tesla Model S – 634 – 530 –16,40%  

  Tesla Model X Plaid – 543 444 – 18,23%  

  Nio ET7 – 580 – 434 –25,17%  

  BMW i4 eDrive40 – 565 – 434 –23,19%  

  BMW i7 xDrive60 595 424 –28,74%  

  Mercedes EQE 300 614 – 409 – 33,39%  

  Byd Han 521 – 406 – 22,07%  

  Nissan Ariya 2WD 533 – 400 – 24,95%  

  Voyah Free 501 – 391 –21,96%  

  Hongqi E-HS9 515 – 389 – 24,47%  

  Volkswagen ID.5 Pro 526 – 378 – 28,14%  

  MG ZS Long Range 440 – 352 – 20,00%  

  Kia EV6 GT 424 – 349 –17,69%  

  Hyundai Ioniq 5 4WD 454 – 345 – 24,01%  

  Kia Niro EV 460 – 343 – 25,43%  

  Skoda Enyaq Coupe RS 510 – 338 – 33,73%  

  MG 4 425 – 338 – 20,47%  

  Tesla Model Y 455 – 337 – 25,93%  

  BMW iX1 428 – 337 – 21,26%  

  Mercedes EQB 250 452 – 334 – 26,11%  

  Toyota bZ4X 2WD 503 – 323 – 35,79%  

  JAC e-JS4 433 – 323 – 25,40%  

  Renault Mégane 428 – 318 – 25,70%  

  Maxus Euniq 6 354 – 317 –10,45%  

  MG 5 380 – 313 –17,63%  

  Byd Atto 3 420 – 311 – 25,95%  

  Volkswagen ID.Buzz 408 – 310 – 24,02%  

  MG Marvel R 370 – 308 –16,76%  

  Hongqi E-HS9 465 – 303 –34,84%


  • Källa: NAF


Text: Tobias Ivarsson • 2024-01-11
ArtiklarBilarelbilarFjällenHållbarhetVinter

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen