Bild: Forcite

Prylar

Framtidens skidhjälm – ett måste eller bluff?

Orka kuska runt med GoPro, walkie-talkie, hörlurar, GPS var för sig. Nu har det australiensiska Forcite turligt nog samlat alla prylar i en om samma hjälm. Allt för bara 6500 kronor – vänta, va?

Text: • 2015-10-08 Uppdaterad 2015-10-08

Icelantic firar 10-årsjubileum – med skidkonst

Alpine Smart Helmet heter Forcites nya uppfinning som passande nog kallas för “världens första smarta hjälm för snösport”(min plånbok bränner ett hål i min ficka bara genom att läsa det).

Hjälmen är utrustad med en inbyggd 4K-videokamera, bluetooth – vilket gör det möjligt att kommunicera hjälmar emellan samt dela din nyinspelade video – och en tracker som registrerar och sparar din toppfart, din maxhöjd på hopp, hur många åk du gjort och din distans. Och självklart kan du även svara i telefon – något annat vore direkt löjligt. 

Framtidens skidhjälm – ett måste eller bluff?
Framtidens skidhjälm – ett måste eller bluff?
Framtidens skidhjälm – ett måste eller bluff?

Innan du slänger dig in på företagets Kickstarter-kampanj och donerar årets utrustningskassa kan det vara bra att veta att hjälmen är gjord i single impact foam, det vill säga att hjälmen inte står emot mer än en smäll.  

Så skulle du trilla under ett av dina åk – som du självklart spelar in – se då för guds skull till att du trillar på något mindre värdefullt än hjälmen – kanske din armbåge eller varför inte din axel. För du vill inte vara tvungen att släpa dig till affären för att köpa en ny Forcite Alpine för fyndpriset 6500 kronor.

Det viktigaste är trots allt att du har en video du kan publicera på sociala medier – finns det ingen bild har det aldrig hänt. 

Metallica gör skidor


Text: • 2015-10-08
Prylar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top