Annons

5fd923ad04156

Artiklar

Träna med Sverre Liliequist del 2

Träningen inför skidsäsongen blir bättre om du varierar den och hittar sporter som påminner om skidåkning. Extremåkaren Sverre Liliequist löptränar i skogen, helst över stock och sten - och gärna med inslag av små drop för att hålla formen.

Åka Skidor • 2008-05-20

I skogen nedanför Hammarbybacken i Stockholm hittar Sverre Liliequist en schysst klippa. Han har värmt upp genom att jogga några hundra meter. Nu tar han sats, stampar ifrån på klippan och landar ett par meter längre ned. Sedan springer han ett varv och hoppar ut från klippan åt ett annat håll. – Satt landningen? frågar han med ett självironiskt leende.

Att vara mentalt pigg mot slutet av en lång dag på fjället är en utmaning för de flesta åkare. För Sverre Liliequist är det en nödvändighet. När han åker utför är marginalerna små och farterna höga. Fallen kan bli långa och hårda. – Jag har faktiskt bara gjort ett par riktigt allvarliga krascher genom åren. En gång missbedömde jag farten när jag skulle göra ett 30 meter långt hopp. Jag var väl tio meter upp i luften när jag passerade den planerade landningsplatsen. När jag till sist landade, efter kanske 60 meter, kom jag från så hög höjd att skidorna flög i väg trots att jag hade balans. Jag vred sönder ledbanden i ena vristen, men det kunde gått mycket värre.

Långa dagar i backarna kräver god kondition. I synnerhet på höga höjder måste hjärtat kunna pumpa ut mycket syre till musklerna. – Jag kör två-tre pass som ger bra kondition varje vecka, säger Sverre.

Träna med Sverre Liliequist del 2

Sverre gillar bäst att bara sticka ut och springa i skogen. En stig är roligare än ett motionsspår

För att förbereda sig inför vintern ägnar sig Sverre en hel del åt löpträning. Men han undviker asfalten och försöker göra löpträningen så lik skidåkningen som möjligt. – När du åker skidor måste du ju hela tiden anpassa kroppen, musklerna och åkställningen efter terrängen. Därför tycker jag man bör lägga upp konditionsträningen så att den liknar åkningen. – Jag springer i omväxlande terräng, med ojämnt underlag, stenar, rötter och träd som man måste väja för. Bäst är att bara sticka ut i skogen utan att planera så mycket. Istället för motionsspåren kan man följa en stig, om det är svårt att orientera sig.

När Sverre var yngre och tävlade i portar blev det mycket nötande. – Det var bra för att bygga upp en grundkondition. Alla har nytta av att träna sig upp till en nivå där det inte tar emot att springa 45 minuter. Men nu försöker jag undvika slentriantränandet. Jag vill inte sätta press på mig själv och göra saker “för att jag borde”. Jag följer känslan i kroppen och gör det jag gillar.

Visst bygger även löpning på asfalt upp konditionen. Men den mentala delen som krävs inom skidåkning tränas inte, menar Sverre. – Om inte ”dom små grå” är med, tror jag inte träningen ger lika mycket. Det är viktigt att vara engagerad och vaken, på samma sätt som du vill vara i backarna i vinter.

Ett schysst träningspass i skogen med Sverre

> Skidåkning kräver uthållighet, eftersom dagarna brukar bli långa. Både hjärtat och kroppen måste orka hålla på länge. Jag själv vill kunna springa en mil på cirka 45 minuter. Jag behöver den konditionen för att gå uppför mycket. I djup snö och med skidor, ryggsäck och pjäxor kan det vara ganska jobbigt. Du behöver också uthålligheten som löpningen ger för att orka bygga upp styrkan senare, när du kommer till gymmet.

> Välj ett område som känns bra, med natur och terräng du gillar. Värm upp ordentligt. Spring sedan i åtminstone en halvtimme i ganska högt tempo. Gör ruscher i uppförsbackarna. “Åk slalom” mellan träden. Hoppa jämfota i sidled nerför, så att du härmar en slalomsväng. Framför allt: ha kul!

Träna med Sverre Liliequist del 2

Passa på att stanna upp och gör lite armhävningar när du är ute och springer.

> Du kan också passa på att köra lättare styrketräning. Gör till exempel 3 x 10 armhävningar, sit-ups och rygghävningar. Sedan kan du fortsätta med löpningen, om du fortfarande känner dig pigg i kroppen och skallen.

> Mountainbike och motocross är andra sporter som också bygger upp kondition och styrka och med rörelser som kan påminna om skidåkningen. Schysstast är att ge sig ut ett helt gäng. Fotboll och badminton är också bra sporter inför vintern.

> Sedan kanske jag bör tillägga att allra bäst kondition för skidåkning får man just genom att åka mycket skidor. Det brukar ta några veckors åkning och hajkande innan kroppen anpassat sig. Den som bara kommer i väg till Alperna eller fjällen någon vecka per vinter har stor nytta av att börja bygga upp konditionen i näraliggande backar, på kvällar och helger, när snön kommit.

Sverre Liliequist Född: 9 mars 1973 Skidmeriter: 1:a Red Bull Snowthrill, Chamonix, 2003 1:a Engadin Snow, St Moritz 2003 1:a Red bull Snowthrill, Alaska 2002 1:a Extrem-NM, Riksgränsen, 1998 Tidigare tävlingsåkare i portar, bland annat i Europacupen och på amerikanska proffstouren.

Av: Text: Gabriel Arthur Foto: Erik Olsson

Träna med Sverre Liliequist del 2
Träna med Sverre Liliequist del 2
Träna med Sverre Liliequist del 2

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top