Resa med skidbagage – mer omständligt än svensk politik
Helt gratis, krav på platsreservation eller en extra avgift – reglerna för vad som gäller för skidor på flyg är många och olika. Åka Skidor reder ut begreppen.
Det ser ju bra ut till en början. Strax under 800 kronor för ditresan och något dyrare hem men ändå inte särskilt dyrt alls. Men så fortsätter man göra sin beställning och upptäcker att det kostar drygt 1 000 kronor att ta med sig skidor.
Fortfarande inte särskilt dyrt men ändå betydligt dyrare. Eller, för att ta ett annat exempel, det kostar inte skjortan att ta med skidorna men när du står på flygplatsen får du klart för dig att du skulle ha reserverat plats för skidorna på planet. Det har du tyvärr inte gjort så istället för att premiäråkas i Stuben hamnar dina nya Rossignol Super 7 på effektförvaringen på Arlanda för 80 kronor dygnet. Själv förvandlas du till kapten Haddock.
Det var enklare förr, flög du reguljärflyg fick du alltid ta med skidorna gratis. Men så gjorde lågprisbolagen sitt intåg på marknaden och tvingade ner priserna rejält och i ett slag tvingades de gamla bjässarna att anpassa sig till en ny verklighet. Det har lett till att det numera är lite si och så med vad som gäller.
På lågprisbolaget Brussels Airlines får du helt gratis ta med dig skidor och pjäxor i separata väskor och du behöver inte ens reservera plats i förväg. På Lufthansa gäller nästan samma villkor. Enda skillnaden är att man måste reservera plats i förväg.
SAS däremot tar betalt för skidor men bara om du har ytterligare incheckat bagage. Om du reser med endast handbagage får du checka in skidor och pjäxor i separata väskor avgiftsfritt och du behöver inte säga till i förväg.

Bra, tänker du, och köper ett stort skidfodral som rymmer både skidor, pjäxor, stavar och kläder. Dåligt för oss, tänkte SAS, och införde för några år sedan ett förbud mot multiskidfodral. Hos andra flygbolag har det dock inte varit några problem att checka in större fodral så i fjol mjukade SAS upp sina regler.
På hemsidan står det fortfarande att man inte får ta med så kallade multiskidfodral men när Åka Skidor ringde upp SAS svarade bolaget att praxis numera är att man får ta med sig även större skidfodral så länge det inte överskrider viktbegränsningen på 23 kilo.
Några andra grejer att tänka på:
– Det är billigare att betala eventuella avgifter vid bokningen än på flygplatsen.
– Det är villkoren för det bolag som trafikerar sträckan som gäller. Med andra ord spelar det ingen roll om det är Lufthansa som ansvarar för rutten och har sålt biljetten till dig. Om det är SAS som flyger ner till München så är det SAS regler som gäller, basta.

Text: Magnus Reithner • 2015-03-16
Artiklar