Billy Söderin inspekterar en mindre hajattack – limmar över med hud.

Prylguide

Skidtest 23/24: Topptur

Du vill bort från skramlet liksom. Du gillar uppförs och du älskar utförs. Du letar den vildaste möjliga skidupplevelsen. Här har du marknadens allra bästa skidor för dig som föredrar alpin turåkning och går på topptur.

Text: Billy Söderin Foto: Philip Alexandersson • 2023-12-22 Uppdaterad 2023-12-22


Åka Skidor tackar

Tack till Lapland Resorts och Riksgränsen för att ni tog hand om oss så väl. Att bo på Hotell Riksgränsen hör till allmänbildningen om du är skidåkare.

Tack alla stryktåliga, noggranna, smått savanta, underbara teståkare, ni är grymma. 

Tack till Sveriges skidleverantörer för att ni alltid finns där.

Skidtestet 23/24 har gjorts också samarbete med Mammut som varit väldigt bjussiga och lånat ut både kläder och lavinsäkerhetsutrustning. Tusen tack för det.

Frida Welin stämplar in.

Black Crows Draco Freebird

Mått 138-110-126 mm
Längder 176, 181, 189 cm
Radie 21 m @ 181 cm
Vikt 1800 gram
Pris 10 500 kronor

En kvick och ivrig skida, med ordentliga ambitioner. Black Crows enda touringskida med twintip samt dubbel rockerprofil, och som sådan tänkt att vara lättåkt och mångsidig.

Innanför skalet hittar vi den så populära blandningen: poppel, paulownia och lite kolfiber. Det är sålunda en lätt skida för sin storlek, men trots den låga vikten har man inte gjort avkall på prestandan.

Draco riktar sig till åkare som vill kunna ladda på även vid topptur, åka kreativt och vilt. »Gjord för att kunna söka och finna glädje«, enligt Black Crows själva.

Detta var något som en enig testpatrull också framhöll per omgående.

Freebird sticker verkligen ut, i det att de känns som fullvuxna lagg, en typ av skida du gott kan dra stora linjer med – samtidigt som de ändå är toppturslagg.

Det enda vi hittade att anmärka på: de kräver ändå lite fart, och det hade varit kul om de funnits i kortare längd.



»Tror aldrig jag åkt en turskida med så mycket muskler. Otroligt härliga, inger förtroende och tål mycket hård åkning.« Billy Söderin

+ Fartstabil, bra pop, tål kraftfull åkning.

— Aningen klumpig uppför, behöver hastighet för att komma till sin rätt.

För vem Experter som inte tummar på åkningen, det ska gå undan utför.

För vad Storberg, skog, slask och puder.

Black Diamond Impulse 104

Mått 137-104-124 mm
Längder 165, 172, 179, 186 cm
Radie 19 m @ 186 cm
Vikt 1990  gram
Pris 8999  kronor

Black Diamond har här en skida byggd lika mycket för att carva som att flyta i puder, men också ladda över hela berget.

Den är lättmanövrerad när du behöver göra kvicka svängar, samtidigt lekfull med bra flyt i puder. Skidan har solid kärna i poppel, laminerat med E-Glass glasfiber samt ABS-sidoväggar och är väldigt vridstyv.

Det gör den stabil och samtidigt följsam, med väldigt bra dämpning och utmärkta egenskaper i hårdare snö, men det är i lösare före Impulse verkligen kommer till sin rätt. Då upplevs de väldigt lättåkta, trygga och roliga.

Helt klart har Black Diamond siktet inställt på att flörta med freeriders som vill testa längre turer på stighudar, snarare än att bara ducka under repet.



»Oväntat snärtigt från Black Diamond. Kul att de fått till en så pass krallig skida som ändå känns så lättsam.« Malva Björkman

»Snäll men sportig! Känns som en skida man kan gå runt på en hel dag, och ändå rolig att åka på.« Billy Söderin

+ Väldigt mångsidiga.

— Lite fladdrig i fart, särskilt i hårdare snö.

För vem Den som vill åka hela dagen, hela berget – men kanske inte laddar så hårt.

För vad Allt utom konstgjord snö.

DPS Pagoda Tour 100

Mått 132-100-117 mm
Längder 153, 163, 171, 179, 184 cm
Radie 15 m
Vikt 1480 gram
Pris 15 400  kronor

Modellen som sådan är inte helt ny, men till kommande säsong har de fått en ny kärna, och den är duktigt avancerad.

Här blandas ask med foam av flygplanskvalitet samt en kolfiberförstärkning DPS kallar för en Third Rail Algal Tech, vilken löper längs hela skidan.

Ovanpå allt detta, ett laminat i paulownia.

Profilen är rocker- camber-rocker, och DPS själva menar att det är en skida som är tänkt att användas nära lift.

Karaktären då? Jo, de upplevdes lättåkta, närmast intuitiva och mycket lättsvängda.

De har en för märket lätt igenkänningsbar känsla på snön, och kan sägas vara poppiga – men de har också en tydlig övre hastighetsgräns.

En perfekt skida för den som inte åkt så mycket offpist – än.



»Bra rocker, svänger lätt och fint.« Ola Johansson

»Väldigt typisk för DPS, en aning fladdrig för mig. Men lättsamma.« Billy Söderin

+ Bra rocker, väldigt lättåkta i långa svepande svängar.

— Begränsande i hastighet.

För vem Medel och nybörjare, de som vill lära sig och upptäcka turåkning.

För vad Pistnära puder, skog och slask

Dynafit Radical 97

Mått 128-98-118 mm
Längder 170, 177, 184 cm
Radie 20 m @ 184  cm
Vikt 1670 gram
Pris 7999 kronor

En lätt och smidig skida, byggd med rocker och i en bredd som fungerar nästan oavsett underlag. Bland annat tack vare stabil kärna i poppel, plus kolfiber, är Radical lättsvängd, flyter bra, men har också utmärkt kantgrepp.

En modern skärning och rätt bra höjd i nosen hjälper också. Tack vare konstruktionen är det också en skida som pallar hög fart och tål att tryckas genom hård snö utan problem.

Våra teståkare var också rätt eniga – här har Dynafit brutit ny mark för företaget. Radical 97 är så pass mångsidiga att de till och med är lite svåra att kategorisera.

De är ruskigt lätta, men förvånansvärt stabila, även när man har lite tyngd i ryggsäcken, eller ska åka lite brantare eller svårare terräng. En mycket trevlig – och modern – bekantskap



»En rolig allroundskida som funkar till det mesta. Mer skida än jag förväntade mig.« Ola Johansson

»Jag har uppenbarligen förlegade fördomar om Dynafit, de här är riktigt roliga att åka på – inte bara bra uppför.« Billy Söderin

+ Fina i sväng, bra pop och kantgrepp.

— Skulle vara ännu bättre med mer stabilitet i fart.

För vem Den äventyrlige toppturaren.

För vad Längre turer, men också dagar i pisten.

Dynastar M-Tour 108

Mått 136-108-126 mm
Längder 171, 179, 187 cm
Radie 22 m @ 187 cm
Vikt 1550 gram
Pris 8400 kronor

Målet är enligt Dynastar en skida med flyt, låg vikt och samtidigt stabilitet att fungera i väldigt varierad terräng utanför pist.

M-Tour har företagets Hybrid Core 2.0, där poppel blandas med polyuretan. Man har också, för att få till riktigt bra dämpning, lagt till basalt samt Isomatex-fibrer.

Det är en progressiv rockerskida i klassisk sandwichkonstruktion, fast med modern, adaptiv skärning. Våra åkare uppfattade dem som rätt snälla, tillåtande och enkla att åka på.

Möjligen inte en perfekt skida för svensk hårdare snö – snarare en riktigt trevlig kompanjon i Alperna eller Nordamerika.

Ska du tura runt Rogers Pass i 50 centimeter puder, ja då är M-Tour 108 ett riktigt bra val.



»En skida som passar jättebra för åkare som nyss börjat med topptur.« Ola Johansson

+ Lätt att gå med, och väldigt lättsvängd.

— Lite orolig i hastighet.

För vem Lättare åkare, puderhundar.

För vad Kall, lätt snö – men även slask.

Extrem Fusion 105 Carbon

Mått 136-105-124 mm
Längder 165, 172, 179, 186 cm
Radie 21 m @ 186 cm
Vikt 1800 gram
Pris 9399 kronor

Extrems Fusion-serie är måhända redan bekant. Nu har man tagit ett steg längre i riktning mot en mer renodlad topptursskida, där fokus flyttats en aning mot än lägre vikt.

Hur? Kolfiber, det är svaret, plus att man lagt in ett material kallat Tubecomb i toppen; detta ska visst vara lånat från rymdteknologi.

Fusion Carbon ska därmed bli än bättre, både uppför och utför – trots lägre vikt. Belaget från österrikiska Isosport är av racingkvalitet, och stålkanterna extra tjocka Profile 132 från Tyskland.

En skida byggd för att hålla, sålunda.

Vi testade 105:an, vilken är den bredaste i serien, och kom fram till att den landar någonstans mitt emellan topptur och större berg – förutsatt att du inte tänkt ladda på i tävlingstempo.

Fusion upplevs som lättsvängd och trevlig, samt framför allt lämpad för längre turer.



»Väldigt smidig uppför och i lugnare tempo.« Ola Johansson

»Trevligt, tryggt och lättsamt.« Frida Welin

+ Lätta och lekfulla.

— Fladdriga och aningen osäkra i fart.

+ Otroligt lätt och följsam, mycket bra uppför.

— Orolig i högre hastigheter.

För vem Långturaren som är lätt på foten.

För vad Toppturer i flera dagar.

Faction Agent 2

Mått 127-96-117 mm
Längder 163, 171, 177, 182, 187 cm
Radie 19 m @ 182 cm
Vikt 1550 gram
Pris 8295 kronor

En skida som enligt Faction själva är tänkt att vara lättsam uppför, och ”helt galen” utför – med betoning på skoj.

Man jobbar med relativt okänt karuba-trä och kolfiber, och skidan upplevs verkligen som poppig och lätt, men samtidigt stabil.

Viktmässigt har de verkligen fått till det, i kortaste längden 163, väger de ynka 1330 gram per skida. Då har man ändå gått upp från 1,8 millimeters tjocklek på stålkanter, till 2,5. Skärningen är elliptisk, det vill säga längre radie under foten, och kortare i top och tail.

De har också något man kallar ”mustasch-flex”. Tänk en mustasch: tjockare i mitten, tunn utåt sidorna – samma med skidan.

Våra teståkare kom tillbaka med utlåtanden åt just det hållet: Agent 2 är följsam och lätt, rolig, och samtidigt väldigt stabil i fart.



»Känns som en skida man kan lita på inför stora åk på stora berg.« Malva Björkman

»Rackarns rolig, och långt mer stabil än jag förväntade mig.« Billy Söderin

+ Snabb i sväng, rolig.

— Något svajig i högre farter.

För vem Friåkare på tur.

För vad Rando-offpist med inslag av hopp.

Fischer Transalp 105 Cti

Mått 125-105-140 mm
Längder 164, 171, 178, 185 cm
Radie 23 m @ 185 cm
Vikt 1660 gram
Pris 10499 kronor

En perfekt touringskida för puderdagar, det är vad Fischer menar att Transalp är. Och synar man tekniken och måtten känns det rimligt.

Kärnans vikt är reducerad med 25 procent, tack vare att man fräst ur kärnan i ett avancerat mönster, kallat Air Tec. Kolfibersträngar hjälper också till att hålla ner vikten.

Transalp har rockerprofilen med hög nos och det gör dem väldigt lätta att få in i sväng.

Det är en skida som verkligen lyfter i segmentet, för vem hade väl tidigare tänkt att en skida som är 105 under fot skulle vara lämplig för långturer på stighudar? Även våra teståkare menar att detta är riktigt lyckat.

Transalp är i relation till sin vikt och bredd väldigt bra att åka på, men samtidigt lättsam att tura med. En utmärkt skida för storbergsåkare som vill gå för egen maskin.



»Körde flera åk i Branten i Riksgränsen, och de är väldigt stabila, finns inga kompromisser.« Malva Björkman

»Förbaskat bra skida. De är till och med bra att hoppa med.« Frida Wallin

+ Smidig i alla typer av sväng, bra flyt.

— Lite orolig i hög fart.

För vem Storbergsåkare på tur.

För vad Puder, slask och studs.

G3 Seekr 100

Mått 132-100-120 mm
Längder 162, 170, 178, 186 cm
Radie 20,2 m @ 186 cm
Vikt 1540 gram
Pris 8999 kronor

Kanadensiska topptursspecialisten G3 kommer nu med en uppgraderad variant på uppskattade Seekr 100.

Träkärna i paulownia, fyra lager kolfiber och sidewalls i polyuretan ger en skida som är väldigt lättsam och upplevs glad. Seekr R3 100 är inriktad på touring och åkning kan göras överallt, i både fasta, mjuka och blandade snöförhållanden.

Traditionell camberprofil och en rejäl rocker i toppen ger bra flyt i puder. Toppskiktet av nylon är extremt lätt, och har en textur som gör det slitstarkt, samt motverkar att snö och is fastnar.

Skidorna tillverkas med G3s nya process och är helt återvinningsbara.

Våra teståkare tyckte att dessa skidor var nästan självsvängande, och som sådana väldigt lätta att hantera – dessutom väldigt stabila trots sin lätthet. Ett gott betyg.



»Jag brukar inte gilla skidor som känns väldigt lätta, men dessa biter ju riktig bra.« Billy Söderin

»Känns riktigt bra för långturer.« Ola Johansson

+ Galet lättsvängda, lättsamma.

— Inte optimala för brant, hård åkning.

För vem Åkaren som väljer bort liftkort.

För vad Nästan all åkning utanför systemet.

Ola Johansson har skurit några kilometer hudar i sina dagar.

Kästle Tx 93 UP

Mått 129-93-129 mm
Längder 154, 162, 170, 178, 186 cm
Radie 19,2 m @ 186 cm
Vikt 1625 gram
Pris 7499 kronor

Kästle har siktat på lätta lagg här, inklusive lätt paulownia, kolfiber samt deras ihåliga Hollowtech 3.0 nosar.

På just 93 Up är hålen också 13 procent större. Det är en semi-cap sandwich-konstruktion där man har en progressiv profil med generöst tilltagen rise både fram och bak.

Med duktigt låg vikt gör det totalt sett att skidorna upplevs väldigt lätthanterade, och man orkar stå länge i pjäxorna. Men Kästle skulle inte riktigt vara Kästle om det inte samtidigt var bra bett i prylarna.

Med rätt lång camber finns det bra med kant att sätta emot, även när det är lite brantare och isigt, och 93 Up funkar säkert bra även i hoppsväng i rännor.

Riktigt fina daily drivers som går väldigt bra i knixig terräng, men också lättåkta i lösare fören. En fin insats från Kästle.



»Jäkligt härliga. Intressant känsla i dem också, eftersom de är så lätta i nosen. Känns trygga.« Billy Söderin

»Superkul, bra för svenska förhållanden.« Frida Wellin

+ Lätta och stabila, bra bett.

— Kanske lite kort radie för stora öppna åk.

För vem Åkare med ambitioner att åka lite exponerat men också i skog.

För vad Allt från blomkål till puder.

Line Vision 98

Mått 131-98-119 mm
Längder 172, 179, 186 cm
Radie 21 m @ 186 cm
Vikt 1515 gram
Pris 6999 kronor

Line vision har utvecklats med sikte på låg vikt, och för att vara extremt roliga utför. Till kommande säsong är hela skidan reviderad för bättre stabilitet och dito hållbarhet.

Konstruktionen kallas THC och är en blandning mellan kolfiber, aramid och glasfiber, plus två träslag: paulownia och lönn.

Kombination av dessa material gör att skidan kan byggas extremt lätt men fortfarande kvick, spänstig och stabil. Enligt Line själva, en skida för dig som vill åka lekfullt men inte vill tappa fartstabiliteten.

Just i detta var våra teståkare också rörande överens – Vision 98 är jäkligt skojig att åka på, och allra helst om det inte är för isigt.

Man har lyckats få till en utmärkt hybrid här. En skida som framför allt passar åkare som inte bara vill svänga, utan även sladda och skutta.



»Roliga små spagettis med mycket pop. Perfekta en slushig vårdag när allt är uppåkt.« Frida Wellin

»De här gör nog de flesta åkare glada, även en dålig dag. Busiga som attan, och så långt från en tråkig turskida man kan komma– men turskidor är de.« Billy Söderin

+ Lekfullheten, kvickheten.

— Isgreppet är sisådär.

För vem Den som inte bara vill åka, utan också studsa och sladda.

För vad Våråkning, och lekfull terräng.

Movement Alp Tracks 106

Mått 134-106-122 mm
Längder 170, 178, 186 cm
Radie 22,5 m @ 186 cm
Vikt 1460 gram
Pris 12 999 kronor

Movements flaggskepp är en skida tänkt att flyta i alla fören, och den ska bjussa på stabilitet för stora berg. De ska också kännas lätta och kvicka.

En tuff nöt att knäcka, men våra teståkare menade att schweizarna lyckats fint med ambitionerna. Det är full rocker som gäller, och dubbla lager titanal, kolfiber och lite paulownia.

De känns verkligen fjäderlätta, och upplevs extremt smidiga. Samtidigt gör både skärningen och konstruktionen att Alp Tracks absolut inte viker ner sig när du vill carva rejält.

Med full rocker och mjuk, rejält tilltagen spade i nosen, går det dessutom riktigt fint i lössnö.

Så, trots att Movement bara gjort skidor sen 1999, har de uppenbarligen fått bra koll på hur en stålkant ska dras. En mycket trevlig bekantskap – om än rätt kostsam sådan.



»Utmärkt, ger tillbaka fint när man trycker på. Funkar på hela berget, en toppenskida.« Ola Johansson

»Jag får helt klart kasta fördomarna på sophögen. De här är verkligen i min smak, inbjuder till bra tempo, och känns både trygga och roliga.« Billy Söderin

+ Mycket stabil.

— Möjligen aningen klumpig för den kortare åkaren.

För vem Åkare i god fart.

För vad Allt utom blåis.

Rossignol Escaper 105 Nano

Mått 136-106-126 mm
Längder 170, 179, 187 cm
Radie 22 m @ 187 cm
Vikt 1450 gram
Pris 9495 kronor

Tack vare en väldigt lätt kärna i poppel, plus basalt, hålls vikten i schack när det gäller Escaper 105.

Strategiskt placerad titanal ger bra stuns och stabilitet där det behövs. Och på vägen upp har Escaper vikten till sin fördel, de känns mycket lätthanterade och lämpade för längre turer.

105:an som modell är måhända ny, men den är i det mesta baserad på lyckade och populära Escaper 97 Nano. Inget fel i det, för tekniken fungerar ypperligt i en bredare konstruktion också.

För testpatrullen upplevdes de roliga, men samtidigt dämpade och lugna. Fartstabiliteten är det rakt inget fel på, samtidigt gör rejäl rocker både fram och bak att du lätt kan ta ner farten, köra korta svängar och speedchecka.

Totalt sett, en lättåkt och snäll skida som bör attrahera många.



»Förlåtande och lättåkt, lätt och smidig.« Ola Johansson

»Lätt att variera i fart, känns mångsidig.« Frida Wallin

+ Inga överraskningar, lättsam.

— Lite för snäll när det blir hårt.

För vem Åkaren som gärna har samma par skidor till det mesta.

För vad Både dagsturer och längre äventyr.


Text: Billy Söderin Foto: Philip Alexandersson • 2023-12-22
ArtiklarPrylarSkidtestBlack CrowsBlack DiamondDPSExtremFactionFischerKästleLineMovementRossignolSkidorSkidtestSkidtest 23/24Topptur

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top