5fd932edba2c2

Nyheter

Sälens nya nöjespalats

Skistars största satsning någonsin är inte en ny lift eller ens en helt ny anläggning. För 343 miljoner kronor bygger de en bad- och restauranganläggning som saknar motstycke i Sverige. Platsen är Lindvallen.

Text: Åka Skidor • 2009-02-27 Uppdaterad 2020-12-16

Lindvallens motto är ”Den aktiva barnfamiljens bästa fjällsemester”. Hittills
har det inneburit bekvämt boende, välskötta backar och storskalig
snötillverkning. Lagom till nästa säsong tar de sitt koncept till en helt ny
nivå. Då öppnar Experium.

Experium är en multianläggning med bad, restauranger, 3D-bio och andra nöjen,
men innan vi går in på vad som kommer att finnas i Experium ska vi reda ut
varför denna satsning görs i just Lindvallen.

Jag är i Lindvallen med min familj några dagar i början av december för att
komma igång med skidsäsongen i tid. Efter helgens skidtest står anläggningen
nästan öde trots att vintern tagit ett fast grepp om fjället. Det är massor
av snö och vackert som ett vykort. Mängden med snö är självklart bra för
Lindvallens backar, men snö i kombination med hårda vindar gör att snön yr
in i alla vrår på den stora byggarbetsplatsen strax bakom McDonalds.
Experium börjar ta form, men den höga väggen vid vattenrutschkanan är inte
på plats och det ställer till en del problem för byggnadsarbetarna.

– Vi ligger bra till med byggandet, säger Ronald ”Rulle” Söderhäll på Skistar,
men just den väggen är en vecka försenad vilket inte är bra nu när snön
vräker ned.

Rulle och Urban Jansson tar emot mig högst upp i Lindvallens Snöcenter för att
berätta om Experium. Rulle har gått från att ansvara för shop, uthyrning och
skidskola till att bli inköpare för hela Skistar. Han säger själv att han
köper in allt från toalettpapper till badhus och han är minst sagt
involverad i bygget och utformningen av Experium.

Än mer involverad är Urban som är vd för det nybildade Experium AB. Han har
jobbat med projektet ända sedan det bara fanns i form av tankegångar hos
Skistars ledning. Det var för 4-5 år sedan.

– Vi gör gästundersökningar varje år och den önskan som alltid ligger i topp
är en badanläggning, säger Urban. Vi har en liten pool vid Gustavsbacken,
men oftast är det så trångt där att det är ståplats. Vi vet också att många
av våra gäster önskar ett större restaurangutbud. Med Experium kan vi ge dem
båda sakerna plus en hel del till.

Nöjda gäster är huvudmålet
Huvudanledningen till att investera runt 350 miljoner kronor är alltså att
göra dagens gäster än mer nöjda, men det finns många andra saker som talar
för att Experium kommer att bli en bra investering.

Med Experium blir Lindvallen en året-runt-destination. All infrastruktur med
boende och restauranger finns redan på plats och det krävs ingen
matematikprofessur för att räkna ut att det vore bra att kunna utnyttja
dessa tolv månader om året istället för bara fem som läget är idag.

Kombinationen Experium och allt det ett sommarfjäll kan erbjuda – vandring,
cykling, fiske med mera – kan bli riktigt bra. Inte minst kan den
kombinationen locka en hel del företag att förlägga sina konferenser eller
en kick off till Lindvallen.

Ett tredje skäl till investeringen är det nya mångkulturella Sverige.

– Det finns väldigt många svenskar som inte har någon tradition av skidåkning,
säger Rulle. Vi kan inte locka dem på vanligt sätt med skidåkning, snö och
backnära boende. En badanläggning med spa är en helt annan sak. När de sedan
väl är på plats kanske vi kan få några att prova på skidåkning och på så
sätt få nya skidåkare. På lång sikt är detta kanske den största vinsten med
Experium.

Så vad är då Experium?
Den stora grejen är badanläggningen som har tusen kvadratmeter vattenyta
vilket är väldigt mycket. Där finns ett äventyrsbad med vågmaskin,
strömmande vatten, belysning, 100 meter långa vattenrutschkanor med en
fallhöjd på 15 meter, barnbassänger, bubbelpool och det stora dragplåstret –
Flowrider. Flowrider är en slags konstgjord surfvåg och det blir den första
av sitt slag i Sverige.

Sälens nya nöjespalats

Flowrider är en konstgjord surfvåg inomhus.

– Vi kommer att köra unisex i bastuavdelningen, säger Rulle. Vi vet ännu inte
hur det kommer att tas emot av gästerna men vi hoppas att det kommer att gå
bra. En annan detalj är att gästerna kommer att kunna hyra Sentag-armband
till sina barn i badet. Det är armband med en sensor som känner av ifall
någon ligger still på samma djup i en bassäng och automatiskt skickar ett
larm till badvakterna om vilken bassäng det gäller. Vi är först med det
armbandet i Sverige.

Experium finns även en bowlinganläggning, ett stort lekrum för barn,
simulatorspel för lekfulla vuxna och en bio där filmer visas i 3D med den
allra senaste filmtekniken. Plus ett stort restaurangtorg där det under
lunchtid erbjuds mat från olika delar av världen och under kvällstid bjuds
på temakvällar och artister. Alla åldrar och intressen ska kunna ha en rolig
kväll eller dag på Experium är det tänkt.

Sälens nya nöjespalats

– Vi ser investeringen i Experium som ett naturligt steg för vår satsning i
Sälen, säger Ulf Eklöf på Stadium och Eklöf Invest. Vi har redan idag en
stark närvaro i Sälen genom vårt ägande i Ski Lodge samt våra
Stadiumbutiker. Vår strategi är att investera i anläggningar där familjer är
aktiva tillsammans och vi är övertygade om att Experium kommer att erbjuda
barn och vuxna något utöver det vanliga.

Miljövänlig drift
Driften av en anläggning i den här klassen kan göras mer eller mindre
miljövänlig. I Experiums fall har de tänkt till där också och parallellt med
bygget av aktivitetshuset byggs också ett fjärrvärmeverk som kommer att
eldas med flis från sågverket nere i Fiskarheden. Spillmaterial blir till
varmvatten och skratt i vattenrutschkanan. En av restaurangerna kommer
dessutom att ha en klimatsmart meny med mycket närodlad mat.

Experium är en stor byggnad som ingen gäst i Lindvallen kommer att missa. Den
ligger i anslutning till Snöcentret, med reception för alla gäster, som i
sin tur är hopbyggt med Ski Lodge. Precis utanför Experium ligger
Lindvallens barnskidområde, McDonaldsrestaurangen och 6-stolsliften
Märtaexpress. Ingen kommer som sagt att missa Experium.

Byggnaden har formats av fjället med sluttande tak och mycket trä och sten i
både konstruktion och interiör. De gigantiska limträbalkarna ger byggnaden
en väldigt speciell stil och har fått internationell uppmärksamhet i
arkitektkretsar.

Sälens nya nöjespalats

Gigantiska limträbalkar är även ett designelement.

Året-runtöppet
Just nu är Experium en stor byggarbetsplats med nästan hundra snickare och
hantverkare igång samtidigt. När byggnaden öppnar i december kommer runt 80
personer att jobba där och Experium ska som sagt vara öppet året runt.

– Förutom att erbjuda våra gäster något extra så kan Experium även erbjuda
våra bästa anställda en möjlighet till året runt-jobb, säger Urban. Det gör
att vi kan behålla vår bästa personal längre.

Urban räknar med runt en miljon besökare redan första året. Runt 150.000 av
dessa hoppas de ska besöka badet men både Rulle och Urban tror att den
siffran är lågt satt. Holiday Club i Åre har 200.000 badgäster varje år och
eftersom Experium är större som anläggning och Sälen är större som turistmål
är det troligt att 150.000 badgäster slås med råge.

Om ett år vet vi hur det blev. När mina barn såg vattenrutschkanorna var jag
tvungen att lova dem att vi skulle åka dit när Experium öppnar. Jag är nog
inte den enda föräldern som tvingas till det löftet den här vintern.

Flowrider.

Mer info finns på Experium.se

Av: Martin Willners/Sportfack

Sälens nya nöjespalats
Sälens nya nöjespalats
Sälens nya nöjespalats

Sälens nya nöjespalats


Text: Åka Skidor • 2009-02-27
Nyheter

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen