Foto: Vallåsen

Nyheter

Den nya tidens bekvämare ankarlift

Vi svenskar älskar våra gamla pålitliga ankarliftar, trots att de egentligen inte är särkilt bekväma. Det har ett litet svenskt företag nu bestämt sig för att förändra.

Text: Tobias Liljeroth • 2018-05-17 Uppdaterad 2020-12-16

Ett litet svenskt företag har siktat in sig på att förändra en av skidvärldens verkliga långkörare: släpliften.

Den första skidliften i Sverige installerades vid Lundsgården i Åre på trettondagen 1940. Den var av modellen släplift med en T-bygel som tog de fascinerade skidåkarna till toppen av skidbacken i par. ”Det finns således möjlighet att genom trevligt sällskap få en extra romantisk färd upp till höjderna”, skrev Östersunds-Posten.

Sedan dess har utvecklingen av prylar för utförsåkning på snö varit astronomisk. En sak lever dock kvar; den där T-formade medbringaren som i princip varit oförändrad i snart 80 år.

Ett svenskt företag vid namn Boardie är ute efter att förändra den saken med en T-bygel som är betydligt mer ergonomiskt utformad och vänligare mot dina delikata kroppsdelar.

Den nya tidens bekvämare ankarlift

”Vi kom fram till att ankarliften inte var särskilt bekväm. Framför allt för snowboardare och vuxna som åker tillsammans med barn och får bygeln i knävecket”, säger Niclas Stjernberg, en av Boardies grundare.

Konstruktionen bygger på den enkla fysiska principen att kraft fördelat på större yta ger mindre tryck. En bredare, tre gånger ungefär, anläggningsyta och mjukare former gör att lift-färden blir både mer bekväm och avslappnad.

Eller som en gäst som Boardie pratat med lade fram saken:

”Det är lite som att åka på en bänk istället för en pinne”

Förra säsongen körde 16 nordiska skidanläggningar Boardie i ett pilottest. I vintras fördubblades den siffran och har även börjat sprida sig till sex andra länder, bland annat till Schweiz och Chile.


Text: Tobias Liljeroth • 2018-05-17
Nyheter

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen