Patagonias grundare Yvon Chouinard. Foto: Campbell Brewer

Företag

Patagonias grundare i öppet brev – ger bort företaget

Patagonias grundare Yvon Choinard väljer att skänka hela företaget, och det för klimatets skull.

Text: Anton Furuland • 2022-09-16 Uppdaterad 2022-09-16

Outdoorgiganten Patagonia är värderat till omkring tre miljarder dollar. En summa som grundaren Yvon Choinard tillsammans med sin familj på fru och två barn väljer att passa på och istället gått ut med att skänker bort företaget till förmån för klimatet.

Nya ägare (två procent) blir dels en specialdesignad stiftelse som rattas av familjen Chouinard och välgörenhetsorganisationen The Holdfast Collective (98 procent) som jobbar med bekämpa klimatförändringarna.

Patagonias högkvarter i Ventura, Kalifornien. Foto: Kyle Sparks

Precis som innan ska Patagonia vara ett vinstdrivande företag men med den betydande skillnaden att vinsten ska gå till att främja klimatet på olika sätt.

– Det har gått ett halvt sekel sedan vi påbörjade vårt experiment med ansvarsfullt företagande. Om vi ​​har något hopp om en levande planet 50 år från nu, krävs det att vi alla gör allt vi kan med de resurser vi har. Som den företagsledare jag aldrig ville bli gör jag min del. Istället för att utvinna värde från naturen och omvandla det till rikedom, använder vi rikedomen som Patagonia skapar för att skydda källan. Vi gör jorden till vår enda aktieägare. Jag är mycket seriös i att rädda den här planeten, säger Yvon Chouinard i ett uttalande.

Här nedan kan du läsa, och inspireras, av Yvon Chouinards öppna brev i sin helhet.

Text: Anton Furuland • 2022-09-16
NyheterföretagKlimatmiljöPatagoniaPrylarskidkläder