Rött är modellen för nystartade 1000 Skis. Foto: Alric Ljunghager

Prylnyheter

1000 Skis – Sveriges nya skidmärke satsar hållbart

Svenska 1000 Skis är fött ur den moderna parkkulturen men vill göra skidor för alla, på ett hållbart sätt.

Text: Tobias Liljeroth • 2021-10-05 Uppdaterad 2021-12-07
Anton Pohjolainen, Alex Hackel, Pär Hägglund, Lucas Stål Madison, Alric Ljunghager och Magnus Granér.

För några månader sedan började några av den svenska friåkningsvärldens mest profilerade åkare, och fotograf, posta bilder på ett nytt skidor med en simpel, knallröd design. Texten ledde till ett nytt skidmärke, 1000 Skis och en profil och hemsida med extremt knapphänt info. Tills nu.

Bakom märket ligger några av Sveriges, och världens, mest omtalade friåkare de senaste åren, flera av dem med koppling till skidkollektivet The Bunch – alla med tydlig vision om att inte bara skapa skidor som de själva vill ha, utan även förändra sättet man som skidmärke gör business på och göra ett bättre avtryck i sin omvärld. Man vill också ge tillbaka till skidcommunityn i form av egenproducerat content av högsta klass då man har både fotografer och filmare i teamet tillsammans med några av världens bästa friåkare.

– Vi vill verka för en bättre skidindustri, säger Magnus Granér (AKA @skimanguy) när vi träffas över en grumlig videochatt tillsammans med kollegan och VD:n Anton Pohjolainen.

Hållbarhet står i centrum med allt från val av material till den tidlösa, röda designen som kommer finnas på alla skidor framöver för att ge skidorna en längre social livslängd – det ska inte vara designen som gör att du vill köpa nya skidor.

Prototyptest i Zermatt. Foto: Alric Ljunghager

En viktig del i att starta sitt eget skidmärke är för att kunna styra produktutvecklingen själva på ett sätt som de inte kunnat göra tidigare, och skapa skidor som är direkt gjorda för den typ av skidåkning som de sysslar med.

– Vi har till exempel märkt att för många skidåkare kör på för hårda skidor. Våra skidor är lite mjukare för att ge en enklare skidåkning och en bättre upplevelse, säger Granér.

– Vi har växt fram ur en parkkultur men vår långsiktiga plan är att bli ett brett och välkänt skidmärke för alla typer av skidåkare.

Skidor för dig som åker baklänges…
…eller framlänges…
…eller på spetsarna. Foto: Alric Ljunghager

1000 Skis tillverkas av Åre Skidfabrik, något som gör att nya varianter eller prototyper kan tas fram snabbt och testas på snö inom bara några dagar från att en idé dykt upp. Den första kollektionen består av tre modeller; en parkskida, en allmountainskida och en puderskida.

Skidorna kommer enbart att säljas via 1000 Skis hemsida, både för att skippa onödiga distributionsled och för att kunna hålla kontakten med kunderna, helt i linje med gängets långsiktiga vision.

Team 1000: Magnus Granér, Alex Hackel, Pär Hägglund, Lucas Stål Madison, Alric Ljunghager och Anton Pohjolainen.

1000skis.com

De tre modellerna: Park, All Mountain och Powder. Foto: Alric Ljunghager


Text: Tobias Liljeroth • 2021-10-05
Prylar1000 SkisPrylnyheterSkidorThe Bunch

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top