
Foto: Gabriella Edebo
Guide: flyga med lavinryggsäck
Åka Skidor listar allt du behöver veta för att flyga säkert med en lavinrygga.
Uppdaterad 2019
Att kombinationen skidutrustning och flygplats med förvirrande bagageregler och dyra överviktsavgifter kan resultera i en del krångel är inte direkt någon nyhet för skidåkare. Har du dessutom en ryggsäck utrustad med luftkuddar och gasbehållare öppnar sig en helt ny värld av komplikationer. Åka Skidor guidar dig och din lavinryggsäck till en problemfri resa.
Tack vare organisationen International Air Transport Association, förkortat IATA, så ska det generellt sett gå att flyga med en lavinryggsäck utan några större problem. IATAs tabell 2.3.A är en lista över föremål som trots sin egentliga klassning som farligt gods är godkända att ta med ombord. I skidåkarens fall är det patronen fylld med komprimerad gas och till vissa system även den lilla pyrotekniska utlösningsmekanismen som omfattas av undantaget. Alternativt litiumbatterierna som används i de batteridrivna säckarna.
Olika system
Olika typer av system i lavinryggsäckar innebär lite olika regler och tillvägagångssätt.
– 1 stor gaspatron (i vissa fall även med explosiv laddning i handtaget)
Exempel på system: ABS, Mammut Snowpulse, BCA Float
Omfattas av följande utdrag om “Avalanche rescue backpack” från IATAs tabell:

– 2 små gaspatroner
Exempel på system: Scott AlpRide
Omfattas av följande utdrag om “Small non-flammable gas cartridges” (som främst är till för den typen av flytvästar som används ombord) från IATAs tabell:

Var medveten om att det uppstå viss förvirring hos flygplatspersonalen i och med att denna typ av system faller in under en annan kategori än den som är dedikerad för just lavinryggsäckar.
– Batteridrivet
Exempel på system: BlackDiamond Jetforce, Arc’teryx Voltair, Scott Alpride E1
En batteridriven pump har ersatt patronen så här är det istället batterierna i fråga som kan ställa till det.
Enheten måste vara helt avstängd och är i vissa fall endast godkänd som handbagage.
Omfattas av följande utdrag om “Avalanche rescue backpack” från IATAs tabell:



Specifikationer för de olika batteridrivna systemen:
– JetForce litiumbatteri med 43.2 (pre 2016) eller 57.6 Wh (efter 2016).
– Voltair litiumbatteri med 82.2 Wh
– Alpride E1 inga litiumbatterier utan drivs av vanliga AA-batterier och fyra superkondensatorer som inte räknas som Dangerous goods.
Observera dock att IATAs dokument endast är riktlinjer, de flesta flygbolagen följer dessa men det finns undantag. Ta därför för vana att alltid kontakta operatören för din flygning innan avresa och få ett skriftligt intyg på godkännandet, framförallt om du ska flyga till lite mer udda destinationer som riskerar vara ovana med den här typen av specialfall.
Inför Resan
– Kontakta flygbolaget i god tid innan avresa. Fråga efter deras specifika riktlinjer och eventuella åtgärder som behöver vidtas. Se upp för så kallade codeshare-flygningar då ett annat flygbolag än det du bokat med trafikerar flighten och vars egna regler då gäller. Ibland finns informationen att hitta på flygbolagets hemsida.
– Skriv ut och ta med: (Se länkar längst ner i artikeln):
– IATAs tabell 2.3.A, gärna på flera olika språk och senaste versionen (ny varje år)
– Specifikationsförteckning för din patron eller batteri
- Bekräftelse/regler från flygbolaget
– Packa väskan med patron och tillhörande specifikation, handtag i urkopplat läge och IATA-tabellen tillsammans. Det är INTE tillåtet att checka in en patron utan resten av ryggsäcken.
På flygplatsen
– Ta ryggsäcken som handbagage. Du har då uppsikt samt möjlighet att förklara för ovetande personal vad som gäller. I teorin ska den även gå att checka in men risken att få patronen konfiskerad är då större.
– Säg till i incheckningsdisken och visa upp ditt godkännande från flygbolaget om det behövs.
– Ha gott om tid för incheckning och säkerhetskontroll på flygplatsen. Det största problemet är generellt okunnig personal så se till att vara påläst själv och artig mot de anställda så brukar det lösa sig. Lägg Lawinenrucksack (eller motsvarigheten på lokalt språk) på minnet.

USA och Nordamerika
Så länge du inte flyger till eller via USA (där de såklart har sina egna regler som vanligt) så bör det med lite planering och framförhållning inte vara några problem att resa med din lavinryggsäck.
Teoretiskt sett så ska en väska av Alpride-typ samt batteridrivna lavinryggsäckar gå att flyga med även till USA men det kan även vara lite av en chansning. Vid resa över Atlanten rekommenderar vi att du antingen hyr eller fyller på en tom patron på plats (om du har en sådan modell förstås).
Länkar
Transportstyrelsen:
“Max en livräddningsryggsäck per person, innehållande en pyroteknisk utlösningsmekanism på max 200 mg netto (division 1.4S) och en cylinder med komprimerad gas som inte är brandfarlig. Ryggsäcken ska packas så att den inte kan aktiveras oavsiktligt. Luftkuddarna i ryggsäcken ska ha utsläppsventiler. Du behöver ha ett tillstånd från flygbolaget.”
IATA Tabell 2.3.A
– Senaste versionen och alla språk hittar du här.
– 60th edition 2019 på Engelska
– IATA om att resa med litiumbatterier
Patroninfo
– ABS
– Mammut SnowPulse
– BCA Float
– Scott Alpride
– Jetforce
– Arc’teryx Voltair
Test: Batteridrivna lavinryggsäckar
Ledare: lavinproblematik
Test: Arc’teryx Voltair 30
Test: Black Diamond Halo 28 Jetforce
Text: Gabriella Edebo • 2019-03-02
Verkstan • Lavinryggsäckar • Lavinsäkerhet