Djupt in i de sibiriska skogarna ligger Kostya San’s Secret spot. Den enda möjligheten att ta sig hit eller härifrån är det tåg som går en gång per dag.

Artiklar

Transsibiriska järnvägen till Japan

Bildspecial: 12 000 kilometer med tåg och båt genom Ryssland till Japan. Att resan är målet är inte bara en klyscha, för längs vägen mot sushins förlovade land väntade oändliga åk och äventyr i Sibiriens djupaste skogar.

Text: Erik Nylander • 2019-12-30 Uppdaterad 2019-12-30

Text & Foto Erik Nylander

Transsibiriska järnvägen till Japan
William Larsson kippar efter andan i Hakuba Norikura, Japan.

Hur känns förverkligandet av en dröm, att få åka japanskt puder bättre än man vågat fantisera om när man redan upptäckt något bättre på vägen dit? Tom-Oliver Hedvall med crew tog tåg och båt i över 12 000 kilometer från Stockholm till Japan. Att resan är målet är inte bara en klyscha, för det var i Sibirens djupaste skogar de fann sitt livs äventyr.

Transsibiriska järnvägen till Japan
William Larsson skrämmer duvor i Sheregesh.
Transsibiriska järnvägen till Japan
William Larsson utforskar Sheregesh, mitt i Ryssland.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Vladimir Lenin står som staty i var och varannat hörn av Ryssland. Här på Lenintorget i Novisibirsk.

”Ute visar tempen -37, och efter att ha slevat i oss den sockrade gröten och en torr brödskiva med ännu torrare ost,
ska vi börja tura uppåt för att möta soluppgången.”

Transsibiriska järnvägen till Japan
Bagageservice från tågspåret till Secret Spot.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Eftersom man firar jul först den 7 januari i Ryssland, tyckte vi att ett svenskt julbord var på sin plats den 24 december i Sheregesh.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Det eldas febrilt i stugan där vi bor, ändå är det inte särskilt varmt inomhus.
Vi blir serverade soppor, makaronipudding och gröt.

”Det här stället är som en saga. 
En hemlig plats ute i skogen, fullt av pillowlines.

Ingen vet om det här stället och ändå är det bland det bästa i hela Ryssland.”

Transsibiriska järnvägen till Japan
Johan Rosén och William Larsson pulsar hem efter en heldag på berget. Secret spot, Ryssland.
Transsibiriska järnvägen till Japan
William Larsson på hemligt ställe.

”Täckningen på mobilen försvann långt innan vi kom fram med tåget, och även om vi skulle få tag i någon via sattelittelefon så finns det ingen fjällräddning eller helikopter som rycker ut för vår skull.”

Transsibiriska järnvägen till Japan
Tom-Oliver Hedvall laddar för ett nattåk i Secret spot.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Tom-Oliver Hedvall på väg hem efter en dag på berget i -37. Han försöker göra så liten miljöpåverkan som möjligt under de äventyr han tar sig för.

”Ni har gjort de sjukaste åken någonsin här, flinar Kostya lite stolt och syftar framförallt på Tom-Olivers sista åk.”

Transsibiriska järnvägen till Japan
Tidigt om morgonen i en frostig tågvagn, tre timmar ut i skogen från närmsta stad.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Sibylla Lundström, tre dagar in på den fem dagar långa tågresan till Vladivostok.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Support your local coverband. Den multitaskande personalen på färjan till Sydkorea förväntas töja båten och hålla liveuppträdanden för gästerna.

”De charmigt burdusa, spritdoftande 100-kilosryssarna i skoteroverall
har bytts ut mot bugande och överartiga 50-kilosjapaner
med genomskinliga paraplyer.”

Transsibiriska järnvägen till Japan
Opålitlig uppvärmning och för korta sängar, men att vakna upp på nya skidorter varje dag gör det värt det. Cortina, Japan.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Kladdig supermarket-sushi och öl i Japan slår lätt vår vanligaste ryska måltid med soppa och vodka.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Tom-Oliver Hedvall skjuter iväg en raggarflip från transporten i Nozawa Onsen, Japan.
Transsibiriska järnvägen till Japan

Transsibiriska järnvägen | Ryssland

Moskva–Vladivostok 
Världens längsta tågsträcka (byggd 1916) 
9 289 kilometer, runt sju dygns resa 

Pris
Tåg och färjor Stockholm–Tokyo cirka 8 000 kronor

Färjor 
Stockholm – Tallin (Estland)
Vladivostok (Ryssland) – Donghae (Sydkorea) 
Donghae (Sydkorea) – Sakaiminato (Japan)

Tåg 
Tallin (Estland) – Moskva (Ryssland) 
Moskva – Vladivostok (Ryssland) 
Sakaiminato (Japan) – Tokyo (Japan) 

Koldioxidutsläpp Stockholm–Tokyo (ej inklusive resterande växthusgaser)
Tåg + färjor 0,5 ton koldioxid/person
Flyg 1,5 ton koldioxid/person 

Referenser koldioxidutsläpp
Tåg Railbook handbook 2017 – Energy consumption and co2 emissions
Båt utslappsratt.se 

Transsibiriska järnvägen till Japan
William Larsson med ladd-hatten på i Myoko.
Transsibiriska järnvägen till Japan
Myoko, Japan.
Transsibiriska järnvägen till Japan
En hel del sake och kaos är del av ekvationen under den årliga eldfestivalen i Nozawa Onsen.

Hela artikeln om resan kan du läsa i Åka Skidor #7 från november 2019 och den hyllade filmen på 30 minuter som visats under Untracked Film Tour i höstas väntas komma upp på nätet någon gång under början av 2020. 

Filmen visas även i Stockholm den 9 januari, läs mer här.

Nu finns tre av filmerna från Untracked Film Tour att se på nätet


Sista minuten med tåg till Alperna


Köpguide: Vinterns bästa lavinryggsäckar


Text: Erik Nylander • 2019-12-30
ArtiklarBildgalleriJapanRysslandTågUntracked Film Tour

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen