Foto: Oskar Enander

Alperna

Guide: Hyra bil i Alperna

Hyrbil och flyg är oftast en oslagbar kombination för att utforska Alperna. Men det finns två stora fallgropar när man ska hyra bil i Europa. Åka Skidor har synat botten på dem.

Text: Magnus Reithner • 2016-12-20 Uppdaterad 2016-12-20

De flesta av oss har varit där. Priset som dök upp på datorn när man bokade bilen i oktober är som bortblåst när man halar fram kortet och ska betala vid hyrbilsdisken på flygplatsen. På sladdrig engelska får man förklarat för sig att både det ena och andra måste betalas annars väntar helvetets nio kretsar om bilen skulle råka få en skråma. Du kapitulerar, betalar och undrar vad fan det var som hände.

Yes, you guessed it, det handlar så klart om försäkringar och visst, försäkringar är jättebra att ha när något händer och de är väldigt dåliga att inte ha när något händer. Men, och det är här skon klämmer, alldeles för många av oss har sladdat iväg mot berget med alldeles för många försäkringar i skuffen.

Det vanligaste misstaget är att hyrbilsfirman vill att du ska teckna en extraförsäkring som sänker självrisken, en så kallad självriskreducering. Men här ska du se upp. Om du planerar att betala bilen med ett bank- eller kreditkort är sannolikheten stor att kortföretaget står för en eventuell självrisk.

Ett vanligt bankkort kan täcka självrisker upp mot 10 000 kronor medan ett kreditkort ofta täcker det dubbla. Kolla upp vad som gäller för just ditt kort.

Om du inte hyr bilen direkt av Avis, Budget eller någon annan hyrbilsfirma utan hyr bilen via en förmedling på nätet finns risken att du lämnar flygplatsen med dubbla bilförsäkringar och dubbla självriskreduceringar. Båda bolagen kommer nämligen att erbjuda dig att teckna försäkringar – förmedlingen gör det vid bokningstillfället och hyrbilsfirman gör det vid upphämtningen – och båda kommer att hävda att deras försäkringar är livsviktiga.

Det är lätt att tacka ja av bara farten men om du hejdar dig och läser igenom vad respektive försäkring täcker så kommer du snabbt att se att de överlappar varandra. Här kan du spara flera tusen kronor.

Den andra stora fallgropen är Schweiz, i alla fall om man planerar att åka in i ett EU-land med bilen. Det har alltid krävts ett speciellt tillstånd för att få köra en hyrbil över en landsgräns men i juli förra året beslutade EU att krångla till det ytterligare. Ägaren till en bil hemmahörande i ett icke-EU-land ska fortsättningsvis betala en särskild skatt om bilen förs in i EU.

Beslutet började gälla den 1 maj i år och i somras skapade det kaos på framförallt Genèves flygplats när mängder av turister fick reda på att de inte fick köra in i Frankrike eftersom hyrbilsfirmorna inte betalat den nya skatten.

På sikt kommer säkert EU och Schweiz att komma fram till en lösning på det här men fram till dess så är det bäst att fråga hyrbilsfirman om deras bilar får föras in i EU.

Om du ska hyra bil i just Genève kan du komma runt det här genom att gå till en hyrbilsfirma på flygplatsens franska sida. Ytteligare en vinst är att bilarna där brukar vara billigare än bilarna på den schweiziska sidan.
De franska bilarna är dock inte försedda med det vägmärke som krävs för att köra på schweiziska motorvägar och som kostar kring 400 kronor.

När man kör ut ur Schweiz brukar det här inte vara ett problem men på väg tillbaka till flygplatsen kan det hända att de schweiziska tullarna plockar in dig och tvingar på dig en Vignette. Se därför till att välja en gränsövergång som leder till småvägar tillbaka till flygplatsen. Alla hyrbilsfirmor på den franska sidan kan förse dig med kartor som visar hur du ska köra.


Tänk på!

• Se till att bilen är stor nog att få plats med skidor och packning. Det som anses som en stor bil i Centraleuropa är ofta en liten bil med svenska ögon sett. Takräcke finns ofta som tillval men kan kosta en hel del.

• Tanka upp bilen själv före återlämningen. Det blir betydligt dyrare om du låter hyrbilsfirman gör det åt dig.

• Be hyrbilsfirman om adressen till en närliggande mack som du kan tanka på före återlämningen. 

• En del återlämningsplatser kan vara svåra att hitta till. Be personalen knappa in adressen till återlämningsplatsen på GPS:en innan ni åker från flygplatsen.

• Glöm inte att boka snökedjor. Det är inte kul att bli utskälld av österrikisk polis för att man står och slirar tvärs över vägen halvvägs upp på berget.

Resa med skidbagage – mer omständligt än svensk politik


Guide: flyg med lavinairbag


Text: Magnus Reithner • 2016-12-20
AlpernaArtiklarGenèveHyrbilSjälvrisk

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top