
5fd92e465744d
Transceivern Ortovox 3+ återkallas
Som en försiktighetsåtgärd återkallar Ortovox sin 3+ transceiver för att uppdatera mjukvaran till en ny version för att åtgärda ett fel med sändläget.
Från och med idag, fredag den 25e maj, kan du skicka in din transceiver för service och uppdatering av programvaran.
Som en försiktighetsåtgärd återkallar Ortovox sin transceiver av modellen 3+ med mjukvaruversionen 2.1 installerad.
Det har visat sig att sänd-funktionen, vid mycket ovanliga sammanhang, tillfälligt kan störas. Felet är orsakat av ett fel i mjukvaran och kan leda till att en sökningen efter en begravd tar längre tid.
Det ska inte ha inträffat några kända olyckor på grund av mjukvarufelet men för att vara på den säkra sidan har Ortovox valt att återkalla modellen med den berörda mjukvaruversionen 2.1 för att åtgärda problemet.

Hur gör jag?
Gå in på www.ortovox.com/recall-3plus, fyll i formuläret och returnera lavinsändaren enligt instruktionerna på hemsidan. Mjukvaran uppdateras till den senaste versionen 2.2 och kontrolleras så att allt fungerar som det ska. Därefter returneras transceivern till dig.
Allting är självklart kostnadsfritt och du får en fraktsedel att skriva ut i samband med att du fyller i formuläret på deras hemsida.
Observera att hanteringen av återkallandet kan ta lång tid, upp till sex veckor enligt Ortovox, så var ute i god tid innan du planerar använda din transceiver nästa gång.
Hur vet jag vilken mjukvaruversion min ORTOVOX 3+ har?
Slå om sök/sänd-knappen till sänd-läget. För att det ska fungera måste knappen tryckas in! Slå nu på transceivern, informationen nedan visas i en följd:
• Serienummer (10 siffror som visas två åt gången i snabb intervall)
• Skärmtest
• Batterikapacitet
• Installerad version av mjukvara
Om 2.1 visas är din transceiver återkallad.
Om annan version är installerad påverkas inte din ORTOVOX 3+. (Om inget nummer alls visas, innebär det att version 1 är installerad och transceivern är inte påverkad, du bör däremot i så fall överväga att skicka in din transceiver på service och uppdatera programvaran till en modernare version ändå).
För mer information: www.ortovox.com/recall-3plus.
Vid frågor, kontakta Ortovox agent i Norden: Ultimate Nordic AS, info@ultimatenordic.se, 08-410 515 80
Dokumentär om Anna Holmlund
Amazon sponsrar höjning av skidbacke
Åktips & säkerhetstänk från skidpatrullen
Text: Gabriella Edebo • 2018-05-25
• Lavinsäkerhet • Ortovox • Transceivers