5fd94719175fc

Hargins träningstips: Dragmaskin

Du vill inte avbryta en bra puderdag för att ryggen krånglar eller gör ont. Därför är det viktigt att träna upp en stark rygg och bål. I del nummer två av Hargins träningstips får du en ny övning att ta med dig till gymmet.

Text: • 2015-11-06

Hargins träningsserie ska lyfta vanliga skidåkare

Viktigt när du gör övningen att du inte börjar med för tunga vikter. Som Andreas Öhgren berättade i del ett av Hargins träningstips – se till att du får in rätt teknik från början, sen kan du addera mer vikt.

Du vill fortfarande behålla kontroll genom hela övningen och inte slita bak armen alternativt “tappa” tillbaka vikten. 

Hargins träningstips: Dragmaskin
Hargins träningstips: Dragmaskin

Du kan givetvis även använda en hand såväl som att stå på ett ben. För säkerhetsskull bör du gå ner i vikt för att hitta balansen. Först när du hittat balansen samtidigt du känner att du kan genomföra hela övningen utan att förlora kontrollen över kroppen kan du börja gå upp i vikt. 

För att få ut så mycket som möjligt av övningen, se till att du roterar fram axeln så mycket som möjligt utan att du tappar kontrollen eller balansen. På det sättet kommer du aktivera en större del av ryggen och bålen. 

Hargins träningstips: Dragmaskin
Hargins träningstips: Dragmaskin

Hargins träningstips: Uppvärmning


Text: • 2015-11-06
Mattias HarginTräningVideo

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top