Kari Traa säger att hon numera inte åker skidor i dåligt väder. Och dåligt väder finns ju inte, utan bara vissa lite sämre kläder.Foto: Patrik Westli

Vad gör du nu för tiden?

Kari Traa – från svartvitt till färg

Under flaggen Vad gör du nu för tiden? snokar vi reda på vad Åka Skidors kompisar från förr pysslar med idag. Next up: OS-mästarinnan och klädskaparen Kari Traa.

Text: Niclas Sjögren • 2023-12-17 Uppdaterad 2023-12-15

Då, vid millenieskiftet och några år framåt dominerade hon helt puckelpistscenen.

Hon vann totala världscupen tre gånger. Hon vann alla valörer på tre OS. Hon vann fyra VM-guld.

Och det utan att vara den tysta fokuserade skidåkaren som lever för att träna, äta, sova.

Nej Kari Traa hade inget emot att vara lite kontroversiell och gå sin egen väg. 

– Jag var väl inte den mest traditionella idrottsutövaren. Idrotten var aldrig det viktigaste i mitt liv. Jag ville aldrig offra allt bara för att vinna en tävling, jag ville ju ha skoj också, säger Kari Traa idag.

När Kari Traa släppte sina första kollektioner var det som att underställskläder gick från svartvitt till färg. Foto: Julien Petry

När hon började fundera på vart karriären skulle ta vägen hade hon börjat virka mössor till sina närmaste kompisar och det hade tagit fart.

Nu ville hon vidare med egna varumärket. Underställ var nästa plagg hon satsade seriöst på.

Utan att överdriva kan man säga att hennes första kollektioner tog världen och branschen med storm.

Med fräsande färgskalor, tapetmönster och norsk allmogestil gjorde hon kläder som aldrig setts förr i dessa sammanhang. Det var som när svartvit tv blev färg. Underställ var ju något som ingen ville visa upp.

Det var mest svart och marinblått och väldigt, väldigt maskulint. Och tråkigt. Men så jobbade inte Kari Traa.

– Det var som om tillverkarna inte förstått att dels var hälften av de potentiella konsumenterna kvinnor, dels kunde man göra underställ lite mer spännande, säger Kari.

Det visade sig att Kari hade god känsla för design och med sitt underdog-tänk á la puckelpist tog hon det vidare och skapade kläder, först och främst underställ, för kvinnor som vågade.

Något som kom att helt revolutionera en hel bransch. Från att ha frontat varumärket ganska mycket själv har hon idag en något mer tillbakadragen roll och hon låter helst professionella modeller vara i reklamkampanjerna, även om hon ibland mer eller mindre tvingas att vara med på bilder.

Hon menar själv att »man måste inse när ens glansdagar är över«. Hon fyller 50 i januari. Idag är hon också mer på produktutveckling än som tidigare design.

Kari jobbar inte heller längre fast på varumärket Kari Traa, eller Active Brands som koncernen som äger varumärket heter.

Idag har hon, som hon beskriver det, »ganska fria tyglar«. Hon säger själv att hon aldrig riktigt passat in i ett »sånt där A4-liv«.

– Jag har aldrig haft ett normalt jobb. Jag har aldrig varit en normal person. Det var väl bara när jag var riktigt ung och gick på skidgymnasium – då var jag tvungen liksom. Fast det var väl inte helt normalt då heller (skratt).


Läs mer om skidåkning i Sverige:

Norge – världens bästa topptursland (?)


Koncernen som äger Kari Traa-varumärket äger även till exempel Dählie och Sweet Protection. 2022 omsattes 1,5 miljarder kronor.

– Och Kari Traa är störst i koncernen, säger Kari och skrattar igen så nöjt så att hon kiknar.

Kari drömde aldrig om att vinna OS-guld i puckel. Hon menar att hon till slut insåg att hon kunde ta guld men att det då var en realitet och därför ingen dröm. Det var liksom bara att koncentrera sig lite. Och hon gav aldrig upp. Hon har aldrig kört ett drömåk heller, det går alltid att göra bättre.

– Jag kom från puckelmiljön och det kanske spelade lite roll i alla fall. I Norge har kulekjøring alltid varit sett lite över axeln. Vi har alltid slagit ur underläge och lärt oss att aldrig ge upp. Här är det otroligt svårt att konkurrera med längdskidåkning och alpin skidåkning, Och det tog jag nog med mig till affärsverksamheten. Lite underdog, lite annorlunda och att aldrig vara nöjd.

Du har levt av skidåkning, så hård skidåkning som det bara är möjligt. Hur ser du på skidåkning idag?

– Då var det en annan sak när man satsade på tävling. Det var bara att bita ihop. Jag brukar säga att jag tagit OS-guld i dåligt underlag. Men jag gillar såklart fortfarande skidåkning. Som till exempel nu när det är vitt på topparna runt Voss där jag bor. Då blir man ju sugen. Samma sak varje år. Men jag åker inte om det är dåligt väder nuförtiden.



Kari Traa

Född 1974

Bor Voss

Familj Man och två barn (11 och 13). En portugisisk vattenhund och en minigris.

Gör Konsultar förklädföretaget Kari Traa.

Omsättning Active Brands med bland andra Kari Traa, Sweet protection och Dählie omsätter 141 miljoner USD.

Läser Jag är besatt av nyheter och så läser jag någon bok någon gång. Gärna fakta eller historia.

Lyssnar på Musik på radio.

Äter Revbensspjäll och gärna även smörgåsar.

Dricker Kolsyrat vatten.

Tre viktiga Familjen, mina snickarverktyg och hunden.

Medaljer Vann totala världscupen 2001/02, 2002/03, 2003/04.

Vann 33 världscupsegrar, fyra VM-guld, tre VM-silver, ett guld, ett silver och ett brons i OS.


Text: Niclas Sjögren • 2023-12-17
ArtiklarIntervjuKari TraaNiclas SjögrenNorgenorwayOSPuckelpistVad gör du nu för tiden

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top