Anders Holmberg tar fart i Vemdalen. Foto: Frida Berglund
Pistskidor för stenhård carving
En skärande sväng är något alldeles speciellt. Vi har testat 18 pistskidor som alla kan leverera en go carvingsväng.
Många skidåkare lägger hela sitt liv på att hitta den perfekta skärande svängen, andra ser det som ett enkelt sätt att ändra sin åkriktning.
Oavsett var på skalan du hamnar, är känslan av en bra carvingsväng något alla kan uppskatta.
Det är försäsongsåkningens puder, det är perfekta förhållanden en vardagskväll och vad vi skulle kunna kalla det den alpina skidåkningens underskattade hjälte. Något i princip alla kan lära sig och något som går att utföra på alla skidanläggningar i hela landet. Inga puderdump eller 8-stolsliftar behövs.
Skidorna i den här kategorin är väldigt olika varandra, men alla vet hur man får till en riktigt fin carvingsväng.
Vi fick testa pistskidor i Vemdalen, med varierande förhållanden och prima förutsättningar för carvingtestandet. Allt från storm och endast en lift öppen, till strålande väder och perfekta pister i hela systemet. Här säger vi tack till Skistar Vemdalen och tack till Svenskt Sportforum för hjälp med boende, liftkort och för samlandet av hela skidbranschen.
Största tacket däremot går till alla teståkare, ni är bara bäst.
Vi har haft en diversifierad testpatrull, med stor spridning på bakgrund, åkstil och erfarenhet. Det har också varit hälften manliga och hälften kvinnliga åkare som testat i varje kategori. Det spelar kanske ingen roll egentligen, men så har vi gjort.

Armada Declivity 82
Tillgängliga längder 166, 174, 182 cm
Tip 128 Midja 82 Tail 110
Radie 15,9 m
Vikt 1 675g/skida (182 cm)
Rek pris 8 499 kronor
Armada förknippas inte direkt med rena skär i hårda pister, men kanske borde de göra det.
Declivity 82 är en smal allmountainskida snarare än en ren carvingskida. Ordet racing har inte passerat konstruktörens hjärnor, här är det snarare friåkning som bygger grunden.
Det visar sig att det funkar superbt och resultatet är en skida som carvar på hur bra som helst i pisten – oavsett pistens skick.
Som bonus är den riktig lekfull och känns ganska obegränsad som skida. Lugn men kraftig och gör det du vill.
Fladdrar aldrig hur mycket du än trycker på.
Kanske lite svårare i kortare svängar, och även om den är lättåkt så kräver den lite mer av dig om du ska åka kortsväng.
Declivityn är en glädjespridare och hela testpatrullen tycker att den är långt bättre än förväntat. En pangskida för all typ av piståkning.
Passar för Alla typer av åkare. Du behöver inte vara proffs för att ha kul i pisten på Declivityn, men är du proffs funkar det också. Du gillar större svängar mer än kortare svängar
Tillverkad Amerfabriken i Österrike

Atomic Redster X9 RS
Tillgängliga längder 167, 175, 183 cm
Tip 114 Midja 65,5 Tail 109,5
Radie 15,2 m
Vikt 2 170g/skida (185 cm)
Rek pris 16 500 SEK (inkl Icon 16 RS)
Detta är något så ovanligt som en världscupsåkares pro model.
Norsk-brasilianske Oscar Braathen har varit med och tagit fram denna värstingmodell från Atomic. Här andas det verkligen racing så det märks.
Det är absolut ingen tävlingsskida, de är ofta helt obrukbara utanför träning och tävling, men det är lätt att känna sig som en tävlingsåkare med X9an under fötterna.
Otroligt lugna oavsett fart, sitter helt fast på skär. De kräver en del fart och de kräver en del teknik av dig som åkare.
Har du det blir du mångfalt återgäldad. Det känns som att energin som går att få fram i utgången av svängen skulle kunna driva liften upp igen.
Precis som det behövs teknik för att få fram energin behövs det också teknik för att inte bli överkörd av energin och farten.
Håll balansen och skicka skidan rätt in i nästa sväng så känner du dig som världens bästa skidåkare.
Passar för Avancerade åkare som vill ha racekänsla i pisten.
Tillverkad Amerfabriken i Österrike

Black Crows Octo/Octo Birdie
Tillgängliga längder 167, 175, 183 cm
Tip 114 Midja 65,5 Tail 109,5
Radie 15,2 m
Vikt 2 170g/skida (185 cm)
Rek pris 16 500 SEK (inkl Icon 16 RS)
Octo är en helt ny skida från Black Crows, utvecklad för att ha kul i pisten. Till skillnad från sitt syskon Mirus Cor, är Octo lite mer traditionell i sin shape och sitt flex.
Med det sagt är detta en skida som inte hämtar någon inspiration från vanliga pistskidor. Octon har en liten rocker både fram och bak och rejält med skärning.
Du ser direkt att den är en skida som är gjord för att ha kul på. Den är stabil i alla typer av underlag, och har mycket energi in och ut ur svängen.
Teståkarna blev imponerade över hur mycket de fick tillbaka av Octon, och de flesta skulle gladeligen åka dem hela dagen.
Du kan trycka på hårt, och den klarar det, men du kan också köra den ganska lugnt och fortfarande ha riktigt skoj.
Detta är en oerhört realistisk pistkskida som kommer passa många.
Passar för Nästan alla. Medelgoda till avancerade åkare som gillar svängar.
Tillverkad Österrike

Blizzard Anomaly 84/Black Pearl 84
Tillgängliga längder 164,170, 176, 182, 188 cm
Tip 124,5 Midja 84 Tail 107,5
Radie 16 m
Vikt 1 900g/skida (176 cm)
Rek pris 6 999 kr
Blizzards nya serie Anomaly är ett gäng styva skidor med fokus på att funka över hela berget. 84:an är den smalaste och den är därför föga förvånande bäst i pisten i serien. Här får vi en skida som ser ut att funka bäst utanför preparerade nedfarter, men som sitter som berget i skärande sväng. Den kräver lite fart, men om du ger den det är den lättåkt och stärker ditt självförtroende. Det den saknar i kvickhet ger den tillbaka i trygghet. Den viker aldrig ner sig och du kan verkligen lita på den. Ingen uppkörd pist eller slaskiga pucklar kan sätta stopp för Anomalyn. Den är den typ av skida som får en dålig pist kännas nypreparerad. Black Pearl 84 är motsvarande skida i damvariant, och den är helt lik förutom ett lager metall färre. Även den är helt ny och har samma egenskaper. Båda är testade.
Passar för Åkare som vill åka oavsett underlag och har kraft.
Tillverkad Österrike

Dynastar M-Cross 88
Tillgängliga längder 159, 168, 176, 184 cm
Tip 135 Midja 88 Tail 117
Radie 14 m
Vikt 1 800g/skida (176 cm)
Rek pris 7 500 kr
Att kategorins bredaste skida också är den som känns mest all mountain är kanske inte särskilt förvånande. M-Cross 88 är utvecklad för att kunna åkas överallt, och det märks verkligen. Här har vi en skida som funkar bra i övergången mellan nypistat och uppkört, och som gärna tar en sväng utanför preparerade nedfarter. Den lever upp till sin fulla potential hos en åkare som vill mer än att bara svänga i pisten, då den inte har riktigt samma bett som en renodlad pisträcer. Du kan absolut trycka på i skärande svängar, men du kommer inte få någon racekänsla. Däremot kan du göra samma sväng oavsett tid på dagen, och skidan kommer ta dig ner oavsett före. M-Cross 88 kräver lite teknik, men får den det ger den åkglädje tillbaka hela dagen – från hård manchester på morgonen till uppåkt mjuksnö på eftermiddagen.
Passar för En åkare som egentligen vill ha en allmountainskida, men åker mycket pist.
Tillverkad Rossignol och Dynastars fabrik i Frankrike

Elan Primetime 55+
Tillgängliga längder 151, 158, 165, 172, 179 cm
Tip 130 Midja 74 Tail 111
Radie 14 m
Vikt 2 990g/skida (176 cm inkl bindning)
Rek pris 10 999 kr (inkl Fusion X)
Elan har lång historia av vassa skidor för pisten. Primetime 55 är deras toppmodell för åkare som vill svänga seriöst i pisten, utan att ha någon ambition om alpin träning eller tävling. En smal och kvick skida som funkar både på skär och på sladd. Skidan är lättåkt och får åkaren att känna sig duktig, särskilt om det inte går superfort. I hög fart är den lite svårare och kräver mer balans och mer precis teknik. Du behöver trycka exakt lagom mycket i varje sväng för att få maximalt med energi ur skidan. I flack terräng går det verkligen att känna att skidan svänger av sig självt. Detta är en klassisk carvingskida, och troligen kommer alla känna igen sig i känslan den ger. Lättare åkare kommer ha kul på den här, tyngre åkare kommer kanske tycka att den är lite begränsande.
Passar för Åkare som vill ha en lättåkt skida att utveckla sin teknik i pisten på.
Tillverkad Slovenien

Extrem Formula 88
Tillgängliga längder 174, 182 cm
Tip 131 Midja 88 Tail 119
Radie 11 m
Vikt 1 740g/skida (174 cm)
Rek pris 8 699 kr
Extrems nya dansskor Formula 88 är något helt nytt från det svenska skidmärket. Formulan är utvecklad för att ha så kul som möjligt i pistade backar. Tight radie, relativt bred midja och ganska mjuk i tip och tail. Här är det skoj för hela slanten. Begreppet eurocarving ligger nära till hands. Du bjuds in att doppa ned höften lägre än vad som egentligen är funktionellt, för att det är kul. Formulan är en riktigt lekfull skida, och den är gjord för att ha roligast på vägen ned, inte för att åka snabbast. För tyngre åkare kan den bli lite fladdrig i hög fart, och stora svängar är svårare än korta. Men det är ju kul att svänga så varför inte göra fler? Även sladdsväng funkar fint, framförallt i slaskig snö eller opistat. Formulan funkar lika bra i nypistad backe som i uppkört och lössnö. Skoj helt enkelt.
Passar för Åkare som vill svänga mycket utan prestation och tycker att skidåkning ska vara skoj framförallt.
Tillverkad Åre Skidfabrik, Sverige

Fischer GT80
Tillgängliga längder 159, 166, 173, 180 cm
Tip 131 Midja 80 Tail 113
Radie 14,5 m
Vikt 3 060g/skida (173 cm, ink bindning)
Rek pris 8 999 kr (ink RSW 11 PR bindning)
Fischer nya »folkskida« är precis det – en skida för en stor skara människor. GT80:n kan upplevas som nästan lite tråkig först, men lita på den och kör på så lever den upp. Den gör inget du inte vill att den ska göra, och är oerhört trygg. Funkar i alla typer av pister för alla typer av åkare, utan att vara extraordinär. Du kan trycka på i korta svängar om du vill, och slappna av i långa svänger om du vill det. Den kräver ganska lite av dig som åkare, och det kanske är skönt om du är på skidsemester? För den sakens skull viker den inte ner sig när du gasar på, och om du vågar lita på den så klarar den allt du ger den. Det är lätt att hitta carvingkänslan med GT:n, den vill verkligen svänga – även om det kan verka som att den inte bjuder in till det. Du måste upptäcka skidan, det tar kanske ett åk eller två, men sen har du en bra svängkompis för många åk framöver.
Passar för Åkare som vill kunna slappna av för det mesta, men kötta på när andan faller på.
Tillverkad Fischerfabriken i Ukraina

Head Supershape e-Magnum
Tillgängliga längder 149, 156, 163, 170, 177 cm
Tip 126 Midja 72 Tail 102
Radie 13,1 m
Vikt 2 310g/skida (170 cm)
Rek pris 9 999 kr (inkl PRD 12 bindning)
Det finns skidor som är väldigt allsidiga, och så finns det skidor som är lite mer specifika. Den här versionen av Heads legendariska Supershape tillhör den mer specifika skaran. Kortsväng på skär är det den gör otvivelaktigt bäst. Samtidigt är den inte dålig på längre svängar, men det märks att det inte är fokus. Vill du känna dig som ett slalomproffs utan att behöva offra allt det som ett proffs offrar, är detta en skida för dig. Headskidan levererar proffsvängar utan att du behöver ha proffsteknik, och det är riktigt kul. I hög fart och brantare nedfarter kan det vara lite svårt att hänga med och i längre svängar kan bli lite ostabilt. Sladdsväng funkar, men det är inte det den vill göra. Är det mjukt i backen kan det upplevas som att den gräver ned sig lite, det är en skida som vill ha hårt underlag. Värm upp knän och höfter och ge dig ut på ett carvingpass.
Passar för Åkaren som vill svänga fort och mycket och åker mest där det inte är så brant.
Tillverkad Headfabriken i Österrike

K2 Disruption 78 Ti
Tillgängliga längder 156, 163, 170, 177, 184 cm
Tip 123 Midja 78 Tail 109
Radie 17,8 m
Vikt 1 886g/skida (177 cm)
Rek pris 9 999 kr (inkl MXC 12 TCx)
Detta är en skida som har vad K2 kallar Dark matter dampening. Det är en typ av dämpning som ska absorbera alla vibrationer och tillhandahålla en helt jämn åktur. Teståkarna är överens om att det fungerar, det är verkligen som att skidan åker på räls. Den kan vara lite trög i svängväxlingarna, och den trivs bäst i sin egen radie. Det är en mycket speciell känsla när man helt enkelt sitter fast i svängen, och det bör provas. Det är lite svårare att köra kortsväng och är man inte van kan det kännas som man fastnar i svängen lite grann. Men ge skidan lite utrymme så blir det en åktur närmast jämförbar med en svängig bergochdalbana. Sladdande sväng är inte det den är skapt för, men det funkar om du vill. Här kan du få svängar som om du hade perfekt teknik, utan att ha det — men du får vara beredd på att det går fort.
Passar för Åkare som vill svänga som på räls och inte har behov av kortsväng
Tillverkad Kina

Kästle RX11
Tillgängliga längder 155,160,165,168,173,178 cm
Tip 122 Midja 68 Tail 104
Radie 17,2 m
Vikt 1 540g/skida (173 cm utan platta)
Rek pris 12 499 kr (inkl K12 GW bindning)
Vissa skidor gillar kortsväng och vissa gillar långsväng. Kalla det slalom och storslalom om du vill, här har du i så fall en storslalomskida, i alla fall i den testade längden. Kästles nya RX11 har ett isgrepp som är svårt att förstå om du inte åker raceskidor till vardags. Det är något alldeles oerhört. Samtidigt är det större svängar som gäller, så RX11an kräver en del av dig som åkare. Inte minst hastighet. Det går definitivt att lägga skidan i facket för avancerade skidor. Mata den med fart och utrymme och den levererar en ren carvingupplevelse. Kortsväng eller sladdsväng är inga favoriter för Kästlen och den tycker helt klart att rena skär är det enda korrekta sättet att åka skidor på. Med lite teknik och driv går det dock fint att sladda in i sväng, särskilt i låg fart. Den ger en riktigt skön upplevelse och är en skida alla teståkare gillade.
Passar för Åkaren som gillar fart, har lite utrymme och vågar trycka på. Någon som ofta åker där det är isigt och hårt.
Tillverkad Tjeckien

Majesty GTX Ti Black
Tillgängliga längder 155, 165, 175 cm
Tip 125 Midja 74 Tail 106
Radie 15,4 m
Vikt 1 770g/skida (173 cm)
Rek pris 9 990 kr
GTX från Majesty är något så ovanligt som en carvingskida utvecklad helt för pist, men som ändå är ganska lätt. Jämfört med många andra av testskidorna märks dessa knappt när man hänger benen under liften. Huruvida det är bra eller dåligt är upp till var och en. I backen märks det dock att de är lite lättare och de kan bli lite fladdriga vid hög fart eller mycket tryck. I lägre fart blir de väldigt lättåkta och »att skidan svänger av sig själv« är en passande beskrivning. Det går snabbt från sväng till sväng och det är lätt att känna sig duktig. Det ska helst vara annat underlag än is, men bara det är uppfyllt så erbjuder GTX:en en trevlig upplevelse. Helst ganska korta svängar, och den har inget emot lite sladd. Uppkört och slask funkar super, i samma farter som i slät pist.
Passar för Mindre erfarna åkare som vill hitta carvingkänslan.
Tillverkad Polen

Nordica Dobermann Multigara DC
Tillgängliga längder 160, 165, 170, 175, 180 cm
Tip 121 Midja 70 Tail 101
Radie 16 m
Vikt 2 020g/skida (175 cm)
Rek pris 12 999 kr (inkl XCELL 14 FDT)
DC i skidans namn står för Double Core, detta är alltså en skida med två träkärnor. Om det är metall i en skida ligger den ofta som ett lager mellan belag och träkärna, och i vissa fall även ovanpå träkärnan. Här ligger det mitt i, och delar på så sätt upp kärnan i två. Det ger ett oerhört följsamt flex, och hjälper skidan att kännas helt stabil i alla lägen. Teståkarna kände att det var väldigt lätt att lita på Nordican, men att du får ta alla initiativ själv. Lägg upp den på kant så får du det du vill ha, en stabil plattform att trycka från emot. Att den är så lugn kan upplevas nästan tråkigt, men för de allra flesta är det en fördel. Den hanterar sladdande sväng med samma lugn, men det är tydligt att det inte är dess främsta syfte. Alla pistade underlag funkar och lite länge svängar är enklare än lite kortare.
Passar för Åkare som har carvingteknik och vill dundra på i alla pister.
Tillverkad Blizzardfabriken i Italien

Rossignol Hero Master ST
Tillgängliga längder 150, 156, 165, 170 cm
Tip 118 Midja 67 Tail 104
Radie 13 m
Vikt 2 150g/skida (165 cm)
Rek pris 14 900 kr (inkl SPX 14 bindning)
ST står här för Short Turn och detta är verkligen en kortsvängskida. Rossignolskidan är absolut inte någon tävlingsskida, men den är klart närmast av alla modeller vi har testat. Här får du ha lite kvickhet i benen för att hänga med. Korta, snabba svängar på skär är det som gäller, och det kräver en del teknik. Samtidigt går det förvånansvärt bra att dra av på tempot och låta svängen bli lite längre – skidan blir inte så orolig som man kan tro. Trots att det är en avancerad skida så har den förhållandevis låg tröskel, alla kan ta sig ned. Den vill ha slät och gärna stenhård pist, och det är lätt att tänka sig detta som en morgonskida. När benen och pisten är som fräschast är när Hero Mastern gör sig som bäst. Samtidigt får du så mycket energi och svängglädje tillbaka av skidan så det kan vara svårt att lägga bort den
Passar för Åkare som vill åka kortsväng och har lite muskler och lite teknik. Kanske har du tävlat alpint förut?
Tillverkad Rossignols fabrik i Spanien

Salomon Addikt Pro 76
Tillgängliga längder 156, 163, 170, 177 cm
Tip 125 Midja 76 Tail 109
Radie 13 m
Vikt 1 900g/skida (170 cm)
Rek pris 10 700 kr (inkl MI12 GW bindning)
Addikt Pro 76 är en lätt och lättsvängd skida, här är det verkligen enkelt att hitta upp på kant. Skidan svänger av sig själv och trivs klart bäst när det svänger mycket. Med Addikt kan du verkligen göra så många svängar du bara kan. Om du öppnar upp åkningen och ökar farten och svängstorleken så finns det en liten risk att skidan blir lite orolig. Samtidigt är det kanske inget problem egentligen, för det är så kul att ligga och carva järnet så mycket det går med Addikten. Sladdsväng funkar, men du kommer väldigt sällan vilja eller behöva sladda. Skidan vill helst ha slät pist. Teståkarna var eniga om att detta är en av de bästa skidorna för den som kanske inte hittat den där magiska carvingkänslan ännu. Här ligger den känslan rakt framför näsan på dig och det är bara att ta för sig. Sen håller den i sig i hela ditt skidliv.
Passar för Åkare som vill älska carving men kanske inte gör det än.
Tillverkad Frankrike

Stereo Piste Carve AC
Tillgängliga längder 151,157,164,170,176,180 cm
Tip 121 Midja 71 Tail 106
Radie 14 m
Vikt 1 900g/skida (170 cm)
Rek pris 16 000 kr(inkl PRD 12 bindning)
I norska Stereos pistserie finns de FIS-inspirerade RC och GS och denna mer allroundinriktade AC. Det går att säga att den här skidan levererar race-känsla fast den går att använda i verkligheten – utan att du behöver lägga hela sommaren på benböj och marklyft. Det är lite av en paradox. Samtidigt som den verkligen tål allt och är superstabil på skär, är den också ganska mjuk och lättsvängd. Det är en dynamisk känsla som teståkarna blev helt hänförda av. AC:n trivs absolut bäst på skär, sväng i sväng på jämn pist, men blir aldrig någonsin orolig. Samtidigt bjuder den in och får dig att bli den bästa piståkaren du kan vara. Efter nåt åk på Stereon är du bättre än du någonsin varit, åtminstone i känslan. Mellansväng är där den trivs bäst, men kortsväng funkar riktigt bra också. Inte heller dålig i stora svängar. AC:n fick många lovord från teståkarna.
Passar för Åkare som vill slipa på tekniken, svänga mycket och få mycket tillbaka.
Tillverkad Italien

Stöckli Laser WRT Csc
Tillgängliga längder 158, 166, 172, 178 cm
Tip 119 Midja 72 Tail 101
Radie 14,8 m
Vikt 3 390 g med bindning
Rek pris 19 500 kr (inkl SRT 12 bindning)
Stöckli är kända för att göra riktigt bra pistskidor, och detta är inget undantag. WRT:n är extremt följsam och har en unik och lugn känsla av att vara mjuk men ändå superstabil. Den ger mycket tillbaka i svängen, men blir inte fladdrig om du åker rakt ned eller missnöjd om du tar det lite lugnare. Kanske att den hade kunnat vara lite mer initiativrik och bjuda in till sväng lite mer, vara lite rappare, men det är små detaljer i sammanhanget. Flera av teståkarna gillar den starkt, och den får en att vilja åka mer pist i livet. Mellansväng funkar bäst, men alla variationer man kastar åt den sväljer den utan problem. I uppkört känns den kanske lite tyngre än vad den egentligen är, men för att vara en smal carvingskidan löser den svårare förhållanden riktigt bra.
Passar för En åkare som inte vill kompromissa och åker mycket och ofta – bara i pisten.
Tillverkad Schweiz

Völkl Peregrine 82
Tillgängliga längder 162, 167, 172, 177, 182 cm
Tip 128 Midja 82 Tail 111
Radie 14 m
Vikt 3 070g/skida (177 cm med bindning)
Rek pris 12 999 kr (inkl Lowride 13FR)
Völkl har genom åren gjort en hel rad med framgångsrika och väldigt rimliga pistskidor för åkning i realistiska förhållanden. Det vill säga nedfarter som inte her helt perfekt pistade, som bjuder på både isfläckar och lössnö, annat än idealisk lutning och såklart mängder med andra skidåkare. Peregrine är deras nyaste tillskott och den är inget undantag. Flera av teståkarna gillade den – av olika anledningar. En riktig mångsysslare alltså. Unikt för Peregrinen är en multiradie som verkligen funkar. Många skidor har olika skärning på olika ställen på skidan, och här kan du faktiskt bestämma vilken radie du vill ha. Lägg trycket framåt i tipen och det är en typ av sväng, lägg det under foten och det är en annan. Samtidigt är den inte orolig alls, den hittar inte på dumheter på eget initiativ. Den hade kanske kunnat vara lite mer lekfull och även om den är stabil känns den inte så dämpad och lugn som några av de andra.
Passar för Åkare som vill variera svängar i allehanda pister, och troligen gillar Völkl sen tidigare.
Tillverkad Tyskland
Text: Gustav Corin • 2024-12-12
Artiklar • Prylar • Skidtest • carving pist • Härjedalen • Pist • Prylar • skida • Skidor • skidor idag • Skidtest • Skidtest 2024/2025 • Skistar • Sverige • Test • Utrustning • Vemdalen